19 دی: رهبر حزب اصلی مخالفان کره جنوبی با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورش علیه ایران در جریان سفر به امارات آن را متعصبانه و یک فاجعه دیپلماتیک توصیف کرد.
به نوشته کریا تایمز، لی جائه میونگ رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی که اپوزیسیون اصلی این کشور محسوب می‌شود امروز (چهارشنبه) از ظهارات اخیر یون سوک یئول رئیس جمهور این کشور که در جریان سفر خود به امارات متحده عربی وضعیت روابط ایران و امارات را با روابط سئول و پیونگ یانگ مقایسه کرده بود به شدت انتقاد کرد.
یون سوک یئول روز دوشنبه در دیدار با ۱۵۰ سرباز کره جنوبی مستقر در امارات متحده عربی در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک گفته بود: دشمن امارات، کشوری که بزرگترین تهدید علیه آن به شمار می‌آید، ایران است و دشمن ما نیز کره شمالی است. در نتیجه ما وضعیتی بسیار شبیه به امارات داریم.
اکنون رهبر حزب مخالفان کره جنوبی در جلسه شورای عالی این حزب با انتقاد از موضع‌گیری رئیس جمهور کشورش گفت: بسیار مایه تاسف است که او حتی نمی‌تواند اولیه‌ترین قضاوت را انجام دهد. این مثل یه فاجعه دیپلماتیک است.
وی ادامه داد: شما نمی‌توانید از طریق یک دیپلماسی مغرضانه، متعصبانه و کوته‌بینانه مبنی بر اینکه “دشمن دوست من، دشمن من است” به درستی از مردم و منافع ملی محافظت کنید.
لی جائه میونگ همچنین از رئیس جمهور کره جنوبی خواست تا درک بهتری از اصول دیپلماسی و امنیت داشته باشد.
وی تصریح کرد: این اظهارات بسیار اشتباه و بدون فکر، امارات متحده عربی را در موقعیت دشواری قرار داده و ایران را تحریک کرده است.
لی در ادامه ابراز نگرانی کرد که چنین شرایطی ممکن است بر شهروندان کره‌ای در این کشور و همچنین کشتی‌های کره جنوبی که از تنگه هرمز عبور می کنند تأثیر منفی بگذارد.
به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی،  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور کره جنوبی در امارات گفت: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.
همچنین وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای تلاش کرد اظهارات اخیر رئیس جمهور این کشور را توجیه کند و اعلام کرد که اظهارات یون سوک یئول در امارات متحده عربی «بی‌ارتباط» با روابط سئول با تهران بوده است.
وزارت امور خارجه کره جنوبی در این بیانیه‌ مطبوعاتی خواستار خودداری از تفسیر بیش از حد و غیرضروری این اظهارات رییس جمهور کره شد.
در ادامه این بیانیه آمده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در ۱۹۶۲، کشور ما روابطی مشارکتی و دوستانه با ایران داشته است و تعهد ما نسبت به تداوم پیش‌برد روابط دوجانبه دوستانه با ایران پابرجا است.

  • نویسنده :
  • منبع :