19 دی: سیدعباس موسوی، سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی حکمی به عنوان سفیر جدید در جمهوری آذربایجان منصوب شده و قرار است تا شهریور ماه در سمت سخنگویی انجام وظیفه کند.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: توسعه روابط اقتصادی تهران و باکو، هدف و اولویت اصلی ماموریت کاری من است.

عباس موسوی روز پنجشنبه قبل از اعزام به محل ماموریت خود، در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، افزود: با توجه به شرایط ویژه کشور و تحریم های ظالمانه علیه ایران، بسط و توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری با کشورهای همسایه نقش مهمی در آینده روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران با این کشورها خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در این راستا استان های همجوار و مرزی کشورمان، نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در توسعه چنین روابطی دارند و آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از امکانات و زیرساخت های مناسب تجاری، اقتصادی و صنعتی می تواند نقش ویژه ای در این زمینه ایفا کند.

موسوی ظرفیت های بالای آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: این استان نه تنها برای منطقه شمال غرب کشور، بلکه برای کل ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید در مسیر توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان بسیار فراتر از جایگاه کنونی نقش آفرین باشد.

وی، اشتراکات زبانی و دینی با جمهوری آذربایجان، روابط بسیار قدیمی و نقش ترانزیتی تبریز را از دلایل و عوامل تاثیرگذار آذربایجان شرقی بر روابط سیاسی و اقتصادی تهران - باکو دانست و ادامه داد: برای تحقق اهداف اقتصادی و کلان جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جمهوری آذربایجان، باید تلاش های خود را بیش از پیش کرده و علاوه بر مدیران و مسئولان دولتی، باید از ظرفیت های بخش خصوصی نیز در این رابطه بهره برد.

موسوی، توسعه مراودات فرهنگی، دانشگاهی و علمی را از دیگر اولویت های توسعه روابط ایران با جمهوری آذربایجان برشمرد و گفت: تبادل استاد و دانشجو و برگزاری همایش های دوجانبه می تواند در توسعه و گسترش چنین روابطی در دستور کار قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد رویکردهای جدید سفارت ایران در باکو بر مسایل اقتصادی استوار خواهد بود، افزود: در این راستا علاقمندم برای حضور هیات های اقتصادی بین تبریز و باکو تلاش کرده و زمینه های توسعه روابط را فراهم کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه هم اکنون سرمایه گذاران ایرانی حضوری چشم گیر در جمهوری آذربایجان دارند، یادآوری کرد: باید تلاش شود سرمایه گذاران آذربایجانی نیز در به همان میزان در ایران و آذربایجان شرقی حضوری موثر داشته باشند.

  • نویسنده :
  • منبع :