19 دی: مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بومی‌سازی کاتالیست با تاکید بر اینکه این روزها حالمان خیلی خوب نیست و وضعیت قطعی‌های برق و گاز سختی‌های بسیاری به ما تحمیل کرده است، گفت: در چنین شرایطی اگرچه تلاش‌های بسیاری می‌کنیم، اما گاه گویی روی تردمیل می‌دویم و خسته می‌شویم بدون آنکه بتوانیم به برنامه‌های تعیین‌شده برسیم.
مهندس امیر هومن کریمی وثیق، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فعال در بومی‌سازی کاتالیست‌ها، در مراسم رونمایی از ۳ کاتالیست که در حاشیه چهارمین همایش بومی‌سازی کاتالیست برگزار شد، با اشاره به اقدامات معاون سابق علمی رییس‌جمهوری، گفت: وی در میان مسئولان کشور این دیدگاه را جا انداخت که صنعت و تکنولوژی خیلی با کارخانه‌داری متفاوت است.
کریمی وثیق، اظهار کرد: از همان ابتدای کار سودای این را در سر داشته‌ایم که کاتالیست ایرانی را به خارج از مرزهای این سرزمین ببریم و خوشبختانه در این مدت نیز بحث صادرات کاتالیست‌های ایرانی به سرانجام رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدای ورود به صنعت کاتالیست، بنا را بر این گذاشتیم که قرار است این صنعت را در کشور نهادینه کنیم، یادآور شد: این شرکت متعلق به کل کشور است و با حضور فرزندان این مملکت اداره می‌شود، البته ما این روزها حالمان خیلی خوب نیست و وضعیت قطعی‌های برق و گاز سختی‌های بسیاری به ما تحمیل کرده است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: تلاش‌های بسیاری می‌کنیم اما گاه گویی روی تردمیل می‌دویم و خسته می‌شویم بدون آنکه بتوانیم به برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، برسیم. این وضعیت به گونه‌ای است که تنها شرکت‌های فعال در صنعت فولاد بابت این شرایط و قطعی گاز بیش از ۳ تا ۴ میلیارد دلار عدم النفع دارند که امیدواریم در ادامه مسیر حمایت ویژه‌ای از  شرکت‌های دانش‌بنیان به عمل آید.
قطع گاز و برق دو چالش بزرگ صنایع
در این مراسم همچنین مهندس حسین تقی کهزاد، مدیرعامل شرکت فولاد شایگان در خصوص نگهداری از کاتالیست با تاکید بر اینکه نگهداری از کاتالیست شامل نگهداری در زمان بهره‌برداری، نگهداری در زمان توقف و نگهداری در حین راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: از دهه ۸۰ قراردادهای تحقیقاتی متعددی میان این شرکت و فولاد خوزستان منعقد شد و پس از آزمایش‌های متعدد و اصلاحات انجام شده، در سال ۱۳۹۰، به تایید نهایی آنها رسیدیم. پس از آن نمونه پایلوت ساخته و در نهایت در سال ۱۳۹۱ قرارداد یک ریفرمر کامل منعقد شد که نتیجه این اقدام بومی‌سازی کامل کاتالیست مربوطه بود که خرید این کاتالیست از خارج از کشور را قطع می‌کرد.
کهزاد با بیان اینکه در این سال‌ها یک بیراهه حمایت از تولید داخل هم شکل داده‌ایم، خاطرنشان کرد: هر شرکت برای تولید یک محصول باید در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کند، ولی ما باید بتوانیم واردات هم داشته باشیم و از ساخت داخل اطمینان پیدا کنیم تا پس از آن واردات را قطع کنیم.
مدیر عامل شرکت فولاد شایگان با طرح این سوال که چرا این روزها حال صنعت به‌ویژه صنعت فولاد خوب نیست، گفت: ما در کشور در فصل تابستان مشکل برق داریم و در فصل زمستان مشکل گاز. به این ترتیب در طول سال تنها ۷ تا ۸ ماه را با ظرفیت کامل کار می‌کنیم.
وی تاکید کرد: در صنعت فولاد، عقلانیت نسبت به سیاست، حاکمیت بیشتری دارد و این همایش فضای خوبی است که تعاملات میان بزرگان صنعت فولاد شکل بگیرد تا حال بد صنعت فولاد به حال خوب تبدیل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :