19 دی: وزیر ورزش و جوانان در واکنش به بلاتکلیفی فدراسیون‌های بدون رئیس، گفت: حضور سرپرست در فدراسیون‌های ورزشی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.
سیدحمید سجادی با اشاره به شرایط موجود و وضعیت تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: همکاران ما در فدراسیون فوتبال در تلاش هستند تا اقدامات لازم و مناسبی را برای تیم‌های ملی فوتبال انجام دهند که برآیند آن انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان و امید است.
وی ادامه داد: در همه جای دنیا ابتدا سرمربی بزرگسالان انتخاب می‌شود و سپس با هماهنگی او، سرمربی امید را معرفی می‌کنند. برای تیم بزرگسالان گزینه‌های خارجی و داخلی وجود دارد که گرینه‌های داخلی درگیر مسابقات لیگ برتر هستند که نیم فصل دوم را پیش رو دارند و اگر قرار باشد از بین آنها فردی سکان هدایت تیم ملی را در دست بگیرد باید باشگاه مربوطه هم رضایت داده و این هماهنگی ایجاد شود.
وزیر ورزش خاطر نشان کرد: هفته گذشته مطلبی مطرح شد که در حد شایعه بود. گفته می‌شد قرار است فردی به عنوان سرمربی موقت برای تیم ملی انتخاب شود که من این موضوع را پیگیری کردم و خوشبختانه دیدم درست نیست و اصلا به صلاح فوتبال کشور هم نبود. امیدوارم بهترین فرد انتخاب شود و شتابزدگی فدای کیفیت نشود. در گذشته یادمان نرفته که ویلموتس چگونه به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد در صورتیکه فرد دیگری گزینه بود اما به عربستان رفت. امیدوارم در آینده برای انتخاب سرمربی تیم ملی دچار چنین مشکلاتی نشویم.
وی به آمار و ارقام حضور بانوان در ورزش هم اشاره کرد و گفت: به عنوان یک ایرانی و خدمتگزار در دولت مردمی باید این را بگویم که اولین کنگره بانوان تاثیرگذار به میزبانی کشورمان در حال برگزاری است. خیلی از بانوان اثرگذاری که میهمان ما و از کشورهای مختلف به تهران سفر کرده بودند، پیشنهاد دادند کنگره بانوان تاثیرگذار به صورت دوره‌ای و در کشورهای مختلف برگزار شود.
سجادی با اشاره به فضای ورزشی مختص به بانوان گفت و افزود: ۷ هزار ۴۰۰ باشگاه تخصصی برای بانوان داریم و ۱۵ هزار ۲۶۹ فضای ورزشی هم به صورت اختصاصی به آقایان خدمات می‌دهد، در این میان باشگاه‌هایی هم وجود دارند که به صورت نوبتی به هر دو گروه خدمات می‌دهند و بانوان مشکلی از این بابت ندارند.
وزیر ورزش یادآور شد: ۱۰۴ هزار بانوی داور داریم و سهم مربیان خانم نیز ۱۷۰ هزار نفر است. بیش از یک میلیون ورزشکار خانم سازمان یافته داریم و ۱۳۶۱ بانوی مسئول نیز سمت‌ها و پست‌های ورزشی را از آن خود کرده‌اند که از معاون وزیر تا روسای هیئت‌های ورزشی هستند.
وی به فدراسیون‌هایی که به صورت سرپرستی اداره می‌شوند هم پرداخت و گفت: ۱۳ سال پیش معاون سازمان تربیت بدنی وقت بودم، در آن زمان و در مدتی که سعیدلو مسئولیت این سازمان را بر عهده داشت از من دعوت به همکاری کرد و در نیمه دوم سال ۸۸ بود که کارمان را آغاز کردیم. در آن دوران ۲۵ فدراسیون از ۵۰ فدراسیون موجود سرپرست داشتند اما کار ورزش انجام می‌شد. به فوریت برنامه‌ریزی کردیم و با افتخار در ۱۰۳ روز کاری، ۳۳ مجمع را برگزار کردیم و فدراسیون‌ها تعیین تکلیف شدند تا از آن شرایط عبور کنیم. البته داشتن سرپرست برای فدراسیون مساله عجیبی نیست که برخی‌ از آن به اشکال مختلف صحبت می‌کنند چرا که فدراسیون‌ها اساسنامه دارند و با هماهنگی کارشان پیش می‌رود.
سجادی یادآور شد: البته برخی فدراسیون‌ها مانند دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک نگرانی‌هایی داشتند چراکه با مجامع بین‌المللی خودشان چالش‌هایی داشتند که مربوط به دوره گذشته می‌شد و هیچ مساله‌ای به دولت جدید نداشت. کار ما این بود که صبر استراتژیک انجام دهیم و امروز این دو فدراسیون آماده برگزاری انتخابات هستند. سه فدراسیون تیراندازی با کمان، اسکواش و فوتبال هم تعیین تکلیف شدند و مشکلی از بابت فعالیت ندارند.
وزیر ورزش و جوانان گفت: انتخاباتی هم در سطح بین‌المللی داشتیم، انتخابات کمیته ملی المپیک و پارالمپیک که بسیار مهم بود و در فضایی خوبی مسوولان آنها انتخاب شدند. ۴۳ مورد مجامع عمومی سالیانه هم در این مدت برگزار شد که از تکالیف وزارت ورزش به شمار می‌رفت. در همین ایام ۶ مورد مجامع فوق‌العاده هم برگزار شد و فدراسیون‌هایی هم هستند که به دلایل مختلف هنوز مجامع خود را برگزار نکرده‌اند اما مساله خاصی نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند.
وی یادآور شد: به عنوان مثال فدراسیون‌هایی مانند آمادگی جسمانی، بادبانی، ورزش‌های ساحلی و دریایی به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند و در حال انجام امور مربوطه هستند. فدراسیون‌هایی هم به زودی انتخابات خود را برگزار خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، شطرنج، وزنه‌برداری، سه‌گانه و چوگان اشاره کرد. در مواردی هم رای دادگاه آمد و مجبور بودیم طبق قانون عمل کنیم و برخی از فدراسیون‌ها نیز دوره ریاست تمام شده بود و طبیعی است که روند ثبت‌نام و مراحل انتخاباتی خود را طی کنند.
سجادی تاکید کرد: امروز دیگر هیچ تهدیدی ورزش و فدراسیون‌های ما را دنبال نمی‌کند و بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند. متاسفانه برخی از افراد یا از سرپرستی اطلاعات ندارند یا می‌خواهند اهداف خاصی را دنبال کنند. حضور سرپرست در فدراسیون‌های ورزشی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.
وی در مورد پروژه‌های ورزشی تاکید کرد: در این بخش یکی از تاکیدات ما توجه به مناطق کم برخودار است. به عنوان مثال بعد از ۱۵ سال سالن خلیفان افتتاح شد و استادیوم میرجاوه سیستان و بلوچستان هم در همین مدت زمانی آماده بهره‌برداری شد. پروژه‌های دیگری هم در دست اقدام بود که باید در دستور کار قرار می‌گرفت، از سویی دیگر پروژه‌هایی داشتیم که دهه ۸۰ متوقف شده و غیرفعال بودند و باید آنها را هم مد نظر قرار می‌دادیم.
وی از پروژه‌های ورزشی استادیوم ۵ هزار نفری چالوس، شاهرود، میناب و استادیوم تختی بندر انزلی نام برد و گفت: یک سالن چندمنظوره هم در ورزشگاه آزادی داشتیم که در دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد که به روز بوده و از امکانات بسیار خوبی بهره می‌برد. استادویم هفتم تیر در پارک شهر نیز نیاز به بازسازی داشت که انجام شد و امروز ظرفیت ۵۰۰ نفر برای میزبانی دارد. افزایش ظرفیت استادیوم مهاباد، بوکان و اراک و به روز کردن استخر شهیدکشوری در تهران از دیگر اقدامات ارزشمندی بود که از سوی همکاران ما در وزارت ورزش و سایر بخش‌ها محقق شد و امروز آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.
سجادی از ارثی که به وزارت ورزش رسیده گفت و افزود: یکی از سیاست‌های غلطی که در گذشته وجود داست این بود که بهره‌برداری بدون آنکه نیت و هدف خود را نشان بدهد با قیمت‌های عجیب و غریب و خاص چند پروژه را گرفته و با دست درازی به اراضی مجموعه انقلاب و زیاده‌خواهی مشکلات حقوقی را به وجود می‌آوردند که این مساله باعث می‌شد روند کار دچار اختلال شده و همه فعالیت‌ها به نوعی متوقف شود.
وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: بیش از ۴۶ پروژه ورزشی در ۷۵ درصد روند ساخت خود افتتاح شده که این مساله عجیبی است چرا که امروز مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده، چرا این مجموعه‌ها را در چنین شرایطی و در حالیکه هنوز تمام نشده است افتتاح کرده‌اند؟ امروز با چه بودجه‌ای باید آن را تمام کرد؟ سرفصلی برای این طرح‌ها وجود ندارد و متاسفانه طرحی را داریم که در زمان خود با استفاده از موتور برق آن را افتتاح کرده‌اند.
وی به گلایه هادی ساعی رییس فدراسیون تکواندو هم اشاره و خاطر نشان کرد: همین اتفاقات باعث می‌شود کارها اینگونه پیش برود و ما زمان زیادی را از دست بدهیم. تا امروز ۱۵۵ شهرستان را سرزدیم و با افتخار هم رفتیم و وظیفه داریم در خدمت مردم باشیم. بعد از این سفرها پیگیری مصوبه‌ها خیلی مهم است و همه این مسایل نیازمند زمان و دقت است اما در خدمت همه دوستان خواهیم بود و مشکلی در این خصوص نیست.
وی تاکید کرد: اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی قبل از حضور ما تصویب شده بود اما بهتر این است که دوستان صبر می‌کردند تا دولت جدید مستقر شده و بعد در این خصوص اقدام می‌شد، باید این فرصت داده می‌شد تا دولت جدید بیاید و بعد از بازنگزی اگر نقاط ضعفی بود در خصوص آن اقدام می‌شد و الان این مساله در حال انجام است.
سجادی به شرایط استادیوم آزادی هم پرداخت و گفت: بحث مقاوم‌سازی در حال انجام است و بخش‌های مختلف سکوهای بتنی ۱۵ زون انجام شده، بقیه کارها نیاز به زمان‌بندی دارد اما مساله مهم این بود که از مرکز تحقیقات راه و مسکن تاییدیه لازم را گرفتیم که نگرانی از بابت تخریب یا ویرانی سکوهای ورزشگاه وجود ندارد و از این بابت خیالمان راحت است. البته بازسازی این مجموعه نیاز به تامین منابع مالی دارد چرا که سن مجموعه بالاست و برخی از میلگردها پوسیده شده و باید بعد از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار شاهد ادامه مراحل کار باشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :