19 دی: سازمان هواشناسی کشور از نفوذ توده هوای سرد و کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای در چهار استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ و ماندگاری توده هوای سرد به‌طور متوسط کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما و ماندگاری توده هوای سرد از اوایل وقت یکشنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه (۲ تا ۴ بهمن‌ماه) در جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد.

براثر این شرایط جوی احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

این سازمان برای کاهش اثرات مخرب این وضعیت، تسریع در برداشت مرکبات و سیب‌زمینی باقیمانده در استان‌ کرمان و تسریع در برداشت مرکبات استان سیستان و بلوچستان، انجام یخ‌آب زمستانه جهت از بین بردن کانون‌های زمستان‌گذرانی آفات و بیماری‌ها در صورت وجود آب کافی، تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر مانند پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات در ساعات نزدیک به صبح و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور را لازم می‌داند.

به گزارش ایسنا هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

  • نویسنده :
  • منبع :