اگر شرایط حاکم بر اقتصاد کشور تغییر نکند، یعنی از تحریم خارج نشویم، عضو کنوانسیون FATF و پالرمو نشویم و همین محدودیت‌ها برای فروش نفت وجود داشته باشد و نیز هزینه سرمایه‌گذاری و تجارت گران شود، وضع ما روز به روز بدتر خواهد شد.
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۲۶ مورخه ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «گرداننده بازار ارز کیست؟» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

دوباره قیمت ارز این روزها ریسمان پاره کرده و گویا از دست دولت و بانک مرکزی هم کاری ساخته نیست. اگر کاری ساخته است و توانایی جلوگیری از گران شدن ارز را دارد. این چه وضعی است که هر چند وقت یکبار به جامعه آزرده خاطر شوک‌های روانی وارد موجی از نگرانی و اضطراب در میان مردم به وجود می‌آورند.
ماه گذشته وضعیت قیمت ارز تا جایی پیش رفت که درنهایت علی صالح‌آبادی از بانک مرکزی خداحافظی کرد و محمدرضا فرزین به جای او به بانک مرکزی رفت. با آمدن رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، قیمت‌ها تا حدودی روندی نزولی به خود گرفت. ولی گرانی‌های اخیر نشان می‌دهد. اقتصاد کشور بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و تغییر افراد مشکلی را حل نمی‌کند.
آیت الله مکارم شیرازی همین چند روز پیش در دیدار احمد وحیدی وزیر کشور افزایش نرخ دلار را از عوامل نگرانی و ناراحتی مردم دانسته و تأکید کرد: معلوم نیست بازیگر و گرداننده بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می‌شود یا عرضه و تقاضا و یا عوامل خارجی و خارج‌نشینان؟ لذا باید عامل اصلی بازار ارز مشخص شود و جلوی این مسائل گرفته شود.
آیت الله نوری همدانی هم با انتقاد از گرانی‌ها گفت: نباید مردم را ناامید کنیم مسئولان با تلاش و جدیت و صداقت کاری کنند تا مردم امیدوار باشند. امروز دشمنان تمام سعی‌شان نا امید کردن مردم است.
سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرده بود: آقای رئیس‌جمهور؛ نگذارید سفره مردم کوچک شود و ثروت دلالان بادکنکی بزرگ شود. آقای رئیس جمهور وضعیت اقتصادی نیازمند تغییر جدی است شما با مردم عهد و پیمان بسته‌اید نگذارید مردم زیر چرخ اقتصاد مشکلات معیشتی له شوند.
پیش آر این روزنامه 19 دی نوشته بود: اگر شرایط حاکم بر اقتصاد کشور تغییر نکند، یعنی از تحریم خارج نشویم، عضو کنوانسیون FATF و پالرمو نشویم و همین محدودیت‌ها برای فروش نفت وجود داشته باشد و نیز هزینه سرمایه‌گذاری و تجارت گران شود، وضع ما روز به روز بدتر خواهد شد.


  • نویسنده :
  • منبع :