19 دی: دو جنگنده ناشناس در حریم هوایی سوریه با نزدیک شدن به یک فروند هواپیمای مسافربری ماهان باعث کاهش ناگهانی ارتفاع این هواپیما شدند.

رسانه‌ها شامگاه پنجشنبه از ایجاد مزاحمت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه خبر دادند.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه ‌شب گزارش داد که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است.

با این حال، یک منبع در هواپیمایی لبنان به شبکه خبری المیادین لبنان گفت به نظر می‌رسد جنگنده‌ای که برای هواپیمای مسافربری ایران در حریم هوایی سوریه مزاحمت ایجاد کرده آمریکایی بوده است.

منبع مذکور گفت که هواپیمای ماهان در مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که جنگنده‌‌های مهاجم به آن، نزدیک شده است و خلبان مجبور شده است سرعت هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسئله باعث زخمی شدن شماری از سرنشینان این هواپیما شده است.

با این حال شبکه المیادین دقایقی بعد به نقل از منابع موثق خود گزارش داد که جنگنده‌های مهاجم اسرائیلی بوده و با پنهان شدن عمدی در پشت هواپیمای ماهان، قصد داشتند پدافند هوایی سوریه را مجبور به شلیک به این هواپیما کنند.

بر اساس این گزارش، خلبان هواپیمای مذکور مجبور می‌شود هواپیمای مسافربری را در فرودگاه دمشق سوریه فرود بیاورد و بعد از آرام شدن اوضاع مسیر خود را به سمت فرودگاه بیروت ادامه دهد.

با این حال، «مازن بسمه»، مدیر فرودگاه بین‌المللی دمشق، فرود و برخواست هواپیمای ایران در این فرودگاه را تکذیب کرده است.

هواپیمای مسافربری مذکور متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان و با شماره پرواز ۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت بود.

با نزدیک شدن دو جنگنده‌ به این هواپیما، خلبان مجبور شده است ارتفاع خود را ناگهانی کاهش دهد.

مسافران مصدوم ایرانی نبودند

یک منبع اگاه در یکی از نهادهای رصد ترافیک هوایی به مهر گفت در اثر این کاهش ارتفاع تعدادی از مسافران لبنانی به دلیل نبستن کمربند دچار مصدومیت شدند ولی مسافران ایرانی میان مصدومان نبودند.

این مقام اگاه افزود هواپیمای مذکور پس از نشستن در فرودگاه بیروت سوختگیری کرده و مجدد در حال بازگشت به ایران است.

این مقام اگاه افزود مشخص نیست که آیا به خلبان هواپیمایی ماهان از سوی این دو جنگنده هشدارهای فرود یا شلیک داده شده یا خیر که پس از برگشتن به فرودگاه امام خمینی و ارائه گزارش‌ها این موضوع روشن خواهد شد.

هواپیماها آمریکایی بودند

منابع خبری در خبر تکمیلی خود به نقل از کاپیتان پرواز اعلام کرده‌اند که هواپیماهای متخاصم، آمریکایی بوده‌اند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی، اسراییلی‌بودن جنگنده‌های مزاحم را رد کرده است.

خبر شهادت یک مسافر ایرانی اشتباه است

در حالی که المیادین در خبر خود برای نقل اتفاق رخ داده در آسمان سوریه توسط یکی از مسافران، از ترکیب «شهادة المسافرة» استفاده کرده است برخی از کانال‌های خبری از جمله کانال شبکه خبر با اشتباه در ترجمه از شهادت یک مسافر ایرانی در اثر جمله دو جنگنده اسراییلی یا آمریکایی خبر داده‌اند که این خبر از اساس اشتباه است

  • نویسنده :
  • منبع :