19 دی: وزیر امور خارجه تاکید کرد: مردان میهن پرست در آسمان دیپلماسی ایران کم نبوده اند.
حسین امیرعبداللهیان ظهر روز دوشنبه با بیان اینکه در طول تاریخ ایران  بعضا رجال کم دانش و یا وابسته و عامل بیگانه همچون دست پنهان قوای اهریمنی تلاش کرده است که از درون انسجام دیپلماسی ایران را مورد هدف قرار دهند، تصریح کرد : در این میان مردان میهن پرست در آسمان دیپلماسی ایران کم نبوده‌اند که در برابر این تلاش‌ها و خیانت ها و دسیسه بازی ها ایستاده اند.
امیرعبداللهیان گفت: مطالعه و پژوهش در حوزه مناسبات گذشته ایران زمینه افزایش سطح دانایی ما از رویه های سایر کشورها و تجربه‌های موفق و ناموفق را فزونی می‌بخشد.
وی بابیان اینکه این کنفرانس نگاهی به دویستمین سال تاسیس دستگاه دیپلماسی ایران دارد گفت: ایران از پیشینه تاریخی قابل اعتنایی از تجارب و آزموده های بسیار در تنظیم مناسبات خود با دیگران برخوردار است. ابتکارات و رویه های مذاکراتی در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مشهود است با این وجود در مقاطعی تلخ به دلیل ضعف نظام های حاکم یا عدم همبستگی ملی نتوانسته در چارچوب روندهای ملی از منافع کلی خود دفاع کند.
وزیر امور خارجه گفت: ما در دستگاه دیپلماسی پاییند به حل و فصل چالش‌ها از طریق گفت‌وگو هستیم.
امیرعبداللهیان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ما مواضع مان را درباره اوکراین به صراحت بارها بیان کرده‌ایم افزود: بهانه ای که برخی از کشورهای غربی درباره حمایت ایران از یک طرف جنگ به آن متوسل می شوند، بهانه و اظهاراتی کاملا بی اساس است. ایران و روسیه همانند آنها و سایر کشورها دارای همکاری متنوع از جمله در حوزه دفاعی است. ما مخالف جنگ در اوکراین و هر جای دیگر هستیم.
وی ادامه داد: ایران گفت‌وگوی سیاسی را تنها راه حل بحران های منطقه ای و پیرامونی و اوکراین می‌داند. ما طرفدار هیچ یک از طرف های جنگ اوکراین نیستیم. به آقای بورل در اردن گفتم اینکه بیش از ۱۲ میلیارد دلار سلاح با پول و سرمایه کشورهای غربی وارد اوکراین شده و از سویی ایران را متهم می کنید در موضوع پهپاد رفتاری غیرواقع بینانه و غیرمنصفانه است. ایران ضمن توجه به ریشه های جنگ در اوکراین از تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین دفاع کرده و ما نه جدایی کریمه نه جدایی مناطق جدید را به رسمیت نشناختیم و به تلاش‌های خود در سطح ریاست جمهوری و وزارت خارجه برای توقف جنگ و آتش بس و تمرکز طرف‌ها به گفت‌وگو ادامه می‌دهیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به طرح قطعنامه ای غیرالزام آور در پارلمان اروپایی اشاره کرد و گفت: از دو ماه پیش همزمان با تحریکات خارجی و دامن زدن به اغتشاشات در داخل کشور توسط مداخله گران و سوءاستقاده مداخله گران خارجی از  عواطف مردم در فوت یک دختر ایرانی موضوع قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا مطرح شد. در گفت‌وگو با بورل و مقامات کشورهای اروپایی و رایزنی سفرای ما هشدار جدی داده شد اگر درباره یک نهاد مهم حاکمیتی ایران که نقش مهمی در حوزه مبارزه با تروریسسم و داعش دارد و این نقش همچنان ادامه دارد اقدامی انجام دهند پاسخ ایران قوی و موثر و متقابل خواهد بود.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: مجموعه تلاش های دیپلماتیک منجر شد در حوزه اروپا در پایین ترین سطح در پارلمان اروپایی بیان احساسات تند و اظهارات شتاب زده آنها را شاهد باشیم. قطعنامه ای که از منطق و چارچوب های حقوق بین الملل و منشور ملل‌ متحد قویا فاصله دارد. با وجود اینکه بورل تصریح می کند در اتحادیه اروپا ایده قرار دادن سپاه در لیست تروریستی قرار ندارد من  دیروز در نشست غیرعلنی مجلس دیدم فضا تحت تاثیر اقدام پارلمان اروپا ملتهب است و آنها به سمت تصمیماتی قوی‌ و بازدارنده حرکت می‌کنند.
وی تاکید کرد: ایران همه طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کند از رفتار بدور از عقلانیت فاصله بگیرند. به آقای بورل در آخرین تماسم گفتم امیدوارم در عرضه دیپلماسی برخی کشورهای اروپایی عقلانیت حاکم شود و سیاست خارجی در دو طرف ایران و اتحادیه اروپا محبور به پرداخت هزینه‌های سنگین نشویم.
وزیر امور ‌خارجه کشورمان با اشاره به سخنان روز جاری جوزپ بورل گفت: امروز در صحبت های ایشان دیدیم که اتحادیه اروپا به دنبال این است به سمت گام های پرهزینه حرکت نکند و ما گفتیم به آنها صرف نظر از مداخلات برخی کشورهای غربی در امور داخلی ما که ایران مذاکره و تعامل سازنده با اتحادیه اروپا را بهترین گزینه می‌داند اما در قبال هر تصمیم دیگر آنها پاسخ متقابل داده خواهد شد.
امیرعبداللهیان در ادامه سخنانش اظهار کرد: ما در دستگاه دیپلماسی پاییند به حل و فصل چالش ها از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستیم و مذاکرات با طرف های غربی برای رسیدن به یک توافق خوب قوی ادامه دارد. با وجود رفتار ریاکارانه برخی مقامات غربی از جمله آمریکا مذاکرات همچنان در دستور کار است. همان طور که دیدید در یکی از بندهای قطعنامه پارلمان اروپا عبور از برجام و توافق مطرح شده بود اما در همان نشست احساسی و تند پارلمان اروپا از دستور کار ‌خارج شد و این اظهارات قبلی ما را تایید می‌کند که غرب و آمریکا از مسیر دیپلماتیک برای رسیدن به گام های پایانی پیام های خود را ارسال می‌کنند.
وی افزود: ما مرحله ای از توافق را در چارچوب ‌رفع تحریم ها مورد توجه قرار دادیم و تبادل پیام های ما جریان دارد.
وزیر امور خارجه گفت: طرف آمریکایی و غربی در مقطعی تصور می‌کردند اغتشاشات موضع ایران را در مذاکرات ضعیف کرده و اصرار آنها برای شتاب دهی به گام پایانی توافق برای این بود که ایران از یکی‌ دو خط قرمز خود در آن فضا عبور کند اما آمریکایی ها زودتر از سه کشور اروپایی متوجه شدند در پی اغتشاشات به دلیل نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری و بصیرت مردم اتفاق خاصی نیفتاده است و مجدد به مسیر گفت‌وگو تاکید کردند.
وی ادامه داد: البته آمریکا مصر است مذاکره مستقیم در این رابطه اتفاق بیفتد اما ما برای رسیدن به توافق بدون هر مذاکره مستقیم اسناد لازم را در اختیار داریم و طرف مقابل هم این استاد را دارد، از این رو اگر اراده جدی در آمریکایی ها باشد با وضع موجود ما توافق را در دسترس می‌دانیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: بارها تذکر دادیم که از اظهارات ریاکارانه و متناقض اجتناب کنید. آنها این اظهار نظر ها را نیاز افکار عمومی خودشان می‌دانند. در قالب گفت‌وگوهای چند جانبه امیدواریم با عقلانیت و واقع‌بینی طرف مقابل بتوانیم به نقطه توافق برسیم در عین حال پلن ۲ و گزینه‌های دیگر هم در دستور کار هست.
وی گفت: دولت همواره تاکید دارد بدون نگاه به برجام باید بهترین شرایط اقتصادی و معیشتی را فراهم کند و هر وقت توافق شود به عنوان یک کاتالیزور به اقدامات دولت اضافه شود.

  • نویسنده :
  • منبع :