19 دی: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با تشریح طرح این وزارتخانه برای لغو روادید یک‌طرفه با ۵۰ کشور گفت: لغو یک‌طرفه روادید از لحاظ پروتکل‌های دیپلماتیک و سیاسی مشکلاتی دارد اما من به عنوان مسئول گردشگردی کشور، این را مسأله نمی‌دانم.
«سید عزت‌الله ضرغامی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: طرحی را در دست بررسی داریم که روادید ۵۰ کشور را به‌صورت یک‌طرفه لغو کنیم.
وی افزود: ما کشورهای دنیا را به پنج گروه تقسیم کردیم و معتقدیم باید یک اتحاد جمعی برای لغو روادید با تعداد زیادی از کشورها شکل بگیرد.
ضرغامی تصریح کرد: برخی معتقدند لغو یک‌طرفه روادید مشکلاتی را به لحاظ پروتکل‌های دیپلماتیک و سیاسی دارد اما من به عنوان مسئول گردشگردی کشور این را مشکل نمی‌دانم و نظر وزارت گردشگری بر لغو روادید است.
وی توضیح داد طرح لغو روادید با برخی کشورها، با توجه به مسائل خاص کشور در ماه‌های گذشته و موضوعاتی مانند اینترنت یا مسائل جاسوسی که موجب مشکلاتی در جذب گردشگر شده و همچنین لزوم برخی سختگیری‌ها ارئه شده است.
وزیر میراث‌ فرهنگی و گردشگری درباره حاشیه‌های به وجود آمده درباره تاج‌های سلطنتی که در موزه نگهداری می‌شوند، اظهار داشت: افراد وابسته به رژیم پهلوی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا آنجا که می‌توانستند اموال ملت ایران را بردند و در مورد این دو تاج فضاسازی ایجاد شد که بعداً معلوم شد در کنار تاج‌های دیگر هستند.
ضرغامی افزود: اینگونه وسایل مثل تاج‌ها هویت ملی ما در سطح جهانی هستند و آنها نمی‌توانستند خیلی روی آن معامله کنند و بعد هم دیگر نیازی به اینها نداشتند؛ چون به اندازه کافی ثروت ملی را به یغما برده بودند.
وی ادامه داد: در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که کارکنان متعهد بانک مرکزی یک افشاگری کردند و یک لیست چند صفحه‌ای را منتشر کردند که رژیم پهلوی چه پول‌ها و ارزهایی را از کشور خارج کرده بودند؛ رقم‌های بسیار درشتی بود که آنها برده بودند و آن اعلامیه کمر رژیم پهلوی را شکست.
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: امروز نمونه دیگری از بلاهت آنها را مشاهده می‌کنیم؛ درحالی‌که کسی آنها را تحویل نمی‌گیرد و به آنها توجهی ندارد، آنها به یکدیگر وکالت می‌دهند و خیالشان راحت است که چه اتفاقی می‌افتد.

  • نویسنده :
  • منبع :