19 دی: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: خرید ۶۰ هزار تن خرمای بوشهر توسط خریداران خارجی از کشورهای هندوستان و شرق آسیا از طریق رایزنان اقتصادی کشور، درخواست شده است.
ابوالقاسم محمدزاده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در حال پیگیری برای اتصال این خریداران به صادرکنندگان بوشهری هستیم تا مساله فروش خرمای استان به زودی حل شود.
وی افزود: صادرکنندگان خرمای بوشهر باید هر چه سریعتر محصول خود را بسته بندی و مهیای صادرات کنند تا به بازار ماه رمضان کشورهای مسلمان برسد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: امسال حدود یکصد و هفتاد هزار تن خرما در استان بوشهر تولید شده است که بر اساس برآوردها و به دلیل برخی مشکلات۵۰ تا ۶۰ هزار تن آن هنوز صادر نشده و در انبارها موجود است.
محمدزاده بیان کرد: در همایش ملی خرما و پس از آن با دعوت از تیم سازمان توسعه تجارت یافتن راهی برای صادرات خرما بوشهر و تامین نیاز بازار ایران دنبال شده است.
وی افزود: این تیم ۶ نفره نگاهشان به صادرات این محصول به کشورهای هندوستان، چین، اندونزی، مالزی، ویتنام، ژاپن، نیوزیلند، استرالیا و سایر بازارهای شرق آسیا است.
محمدزاده یادآور شد: سالانه در دنیا ۷.۵ میلیون تن خرما تولید و تنها ۱.۵ میلیون آن در کشورهای تولیدکننده مصرف می‌شود، در نتیجه توجه تمام کشورهای تولیدکننده به توسعه صادرات این محصول است.
وی اضافه کرد: در این میان ایران بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید خرما دارد که ۵۰۰ هزار تن آن مازاد بر نیازهای تازه خوری و صنعتی کشور است و باید برای آن بازارهای خارجی پیدا کرد؛ در حالی که در زمان حاضر ۳۵۰ هزار تن آن صادرات می‌شود و نیازمند بازاریابی‌های تازه است.

  • نویسنده :
  • منبع :