در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و دستگیری فرد مهاجم، از صبح امروز پیگیرهای انتظامی و امنیتی و واکنش‌ها در این باره آغاز شده است.

به گفته رئیس پلیس پایتخت فردی که صبح امروز جمعه با سلاح گرم وارد سفارت آذربایجان در تهران شده و اقدام به تیراندازی کرده بود، دستگیر شده است.

سردار رحیمی توضیح داده که این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی نموده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است. 

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران هم که بلافاصله با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ داده حاضر شد درباره جزییات آن توضیح داد: ساعت ۸ صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

گفته می شود این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم. 

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تسلیت و ابراز همدردی عمیق با دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد. 

ناصر کنعانی تاکید کرده که با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود. 

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز با انتشار بیانیه ای درباره حمله به سفارت این کشور توضیحاتی داده و اشاره کرده است که در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رییس حراست سفارت باکو  را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از این حمله زخمی شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است. 

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و نوشت: ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

یکی از اعضای پارلمان آذربایجان هم در توییتی مدعی شده که ما بارها درخصوص تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌شان هشدار داده بودیم. 

در واکنش به این حادثه مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در توییتی ضمن محکوم کردن این حمله نوشته است که من حمله نابکار به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم. امیدوارم که خداوند برادر شهیدمان را مورد مرحمت قرار دهد. من به اقوام وی و همچنین مردم آذربایجان تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مجروحان به سرعت بهبود پیدا کنند. آذربایجان هرگز تنها نیست 

در ادامه واکنش ها به حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران،‌ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه بعدا اظهارنظر با جزئیات‌تری در این زمینه خواهیم داشت، نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان - که در آن یک مامور امنیتی جان باخت - شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز با انتشار توییتی در واکنش به حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: اوکراین قویا حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران - که باعث کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی و مجروح شدن چندتن دیگر از آن‌ها شد - را محکوم می‌کنیم. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم.

حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.

وزارت خارجه آذربایجان سیدعباس موسوی، سفیر ایران در باکو در پی حمله مسلحانه به سفارت این کشور در ایران را احضار کرد. 

مرکز رسانه قوه قضاییه با اعلام نشانه های بیشتر از انگیزه شخصی فرد مهاجم به سفارت آذربایجان بیان کرد: بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده است.

همسر وی اهل باکو بوده است. 

پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته می‌شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری آذربایجان پیگیری می کرده است. 

در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری آذربایجان می رود و دیگر برنمی گردد. 

محمد جمشیدی معاون سیاسی رییس جمهور نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم. آیت الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند

  • نویسنده :
  • منبع :