19 دی: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: متاسفانه اجرای طرح حذف ارز ترجیحی بدون توزیع یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی صورت گرفت و بر بازار اثر هم گذاشت و تاثیر آن هم آنطور که شاهد هستیم بیشتر از ارزیابی‌های اولیه مسئولان دولت بود.
سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به این مساله که «علیرغم قانون مصوب مجلس در بودجه ۱۴۰۱ و تاکیدات مکرر رئیس‌جمهور اما پرداخت یارانه در بودجه ۱۴۰۲ نیز همچنان به صورت نقدی آمده و خبری از کالابرگ الکترونیک در لایحه بودجه نیست»، گفت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان از ابتدای زمانی که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا به عبارت دقیق‌تر توزیع عادلانه یارانه‌ها که در قالب ارز ترجیحی بر واردات پرداخت می‌شد، مطرح شد شیوه جایگزینی‌ آن برای مردم و در معیشت خانوارها بود چرا که این ارز برای کالاهای اساسی و دارو پرداخت می‌شد و مشخص بود این اقلام حتما از اجرای این طرح تاثیر خواهد پذیرفت.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که این مساله در آن آمده بود، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی را شرط اجرای این تصمیم قرار داد تا کار به نحوی انجام شود که بازار در اثر تغییر شیوه پرداخت ارز ترجیحی و افزایش مبلغ یارانه نقدی تورم تازه‌ای را تجربه نکند.
نماینده مردم اهواز در ادامه عنوان کرد: ولی متاسفانه این کار صورت گرفت و بر بازار اثر هم گذاشت و تاثیر آن هم آنطور که شاهد هستیم بیشتر از ارزیابی‌های اولیه مسئولان دولت بود. الان هم طرح توزیع یارانه به صورت کالابرگ الکترونیک هم دربخش بسیار مختصری به صورت آزمایشی آغاز شده و الان در بخش بسیار مختصری بحث کالابرگ‌ها به شکل پایلوت توزیع شده و طبیعی است که با توجه به نبود زیرساخت و تلاش دولت برای ایجاد آن اجرای این طرح در گام اولیه با مشکلاتی مواجه باشد.
وی تصریح کرد: اکنون هم در بررسی بودجه ۱۴۰۲ قطعا باید به عنوان یک جایگزین به آن بپردازیم، حتی اگر دارای اشکالاتی است، تلاش شود تا این موارد رفع شود که البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تلاش برای رفع این موارد است تا بتوانیم بحث کالابرگ الکترونیک را اجرایی کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی همچنین ابراز داشت: البته من اخیرا صحبت‌هایی از وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدم که طی آن این طرح در برخی نقاط کشور تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
حسینی در واکنش به اینکه کالابرگ الکترونیکی در بودجه ۱۴۰۲ نیامده است، گفت: حتما نمانیدگان مجلس در بررسی‌هایی که کمیسیون‌های تخصصی روی بودجه خواهند داشت و همینطور بررسی‌ جزئیات بودجه در کمیسیون تلفیق و پس از آن در صحن علنی رقم می‌خورد از طریق رایزنی با دولت به این موضوع خواهیم پرداخت.

  • نویسنده :
  • منبع :