سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۳۱ مورخه ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «نگرانی از مهاجرت نخبه‌ها و جوانان» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

مهاجرت دیگر این روزها محدود به طبقه نخبگان نیست بلکه بنا بر آخرین بررسی‌های رصدخانه مهاجرت ایران، حکمرانی و مملکت‌داری، بی‌ثباتی اقتصادی و فساد نهادینه در کشور، تحریم، نوسان قیمت ارز، تورم و شرایط اقتصادی، پنج علل اصلی مهاجرت ایرانیان در سال 1401 بوده است. مجموع این علل اصلی و عوامل دیگر، کار را به جایی رسانده است که اکنون شاهد مهاجرت عام و توده‌وار ایرانی‌ها هستیم. طبق تعریف سالنامه مهاجرت 1401، مهاجرت عام به این معنی است که بیشتر طبقات و اقشار اجتماعی یک جامعه تحت تأثیر قرار گرفته و در آینده، شاهد بروز موج‌های مهاجرتی در آن جامعه خواهیم بود.
صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید: یکی از دلایل امروز که افراد و شرکت‌ها مهاجرت می‌کنند، به مسائل زیرساختی که در این چند وقت اخیر هم پررنگ شده است، مربوط می‌شود. از جمله شرایط ناپایدار اینترنتی و ارتباطی که منجر به آسیب دیدن بسیاری از کسب و کارها شده است. مسئله اینترنت در خیلی از کشورها، امر پیش پا افتاده‌ای و ابتدایی‌ترین زیرساخت ارتباطی است و برای همین مهاجرت گروهی یک تیر و چند نشان می‌شود.»
جندی پیش رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان نظام پزشکی نوشتند: اخبار جدید مبنی بر تمایل به مهاجرت دسته‌جمعی پزشکان، نگرانی‌های زیادی را در رابطه با آینده و فقدان حضور آنها ایجاد کرده است و اینکه که با افزایش تمایل به مهاجرت دانشجویان پزشکی و پزشکان جوان و مهاجرت پزشکان متخصص، چه آینده‌ای در انتظار کشور و سطح بالای علم پزشکی در کشور خواهد بود.
رئیس زاده با تأکید بر اینکه پزشکان ما رغبتی برای تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص ندارند، افزوده بود: نتیجه این اتفاق این است که در سال‌های آینده پزشک نخواهیم داشت.
از طرفی این نگرانی منحصر به پزشکان نیست. در اغلب تخصص‌ها وضع به مراتب بدتر آر وضعیت پزشکی است. زمانی که نخبگان کشور به مدارج بالای علمی می‌رسند، انتظار بیشتری دارند که از امکانات حداقلی رفاهی و اجتماعی و درخور شأن خود، برخوردار باشند تا بتوانند پس از سال‌ها تلاش، به دور از داشتن دغدغه معیشت به فکر خدمت به مردم و کشور باشند.
وقتی حقوق دریافتی اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه‌ها از معلم‌های ابتدایی و کارمندان ساده کمتر است. با چه انگیزه‌ای می‌توان آنها را حفظ کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :