19 دی: مقام های نیوزیلند اعلام کردند که درخواست پناهندگی بهروز بوچانی، نویسنده کرد ایرانی که به دلیل سیاست های سخت مهاجرت استرالیا برای شش سال در جزیره مانوس محبوس بود، را پذیرفته اند.

نویسنده کتاب "هیچ دوستی به جز کوهستان"، برنده جوایز متعدد ادبی و صدای پناهجویان، از ماه نوامبر در نیوزیلند به سر می برد، زمانی که برای سخنرانی در یک جشنواره ادبی به این کشور سفر کرد و همانجا درخواست پناهندگی کرد.

اداره مهاجرت نیوزیلند می گوید که تقاضانامه بوچانی موفق بوده و او حق اقامت دایم در این کشور را خواهد داشت.

در بیانیه کوتاه این اداره آمده است: "آقای بوچانی براساس کنوانسیون ۱۹۵۱ مرتبط با وضعیت پناهندگی و پروتکل ۱۹۶۷ آن به عنوان پناهنده شناسایی شده است."

گزارش ها حاکیست که بوچانی روز پنجشنبه همزمان با سی و هفتمین سالگرد تولدش از این تصمیم آگاه شد.

او به وبسایت "استاف.کو.ان زی" گفت: "خیلی مهم است که حالا در مورد آینده ام تا حدودی اطمینان دارم، برای همین حالا قوت بیشتری احساس می کنم، احساس می کنم ثبات کافی برای ادامه کار در اینجا را دارم."

به گزارش خبرگزاری فرانسه گلریز قهرمان سخنگوی حقوق بشر حزب سبز نیوزیلند گفت که این تصمیم نشان می دهد کشورش "جایی است که انصاف و همدردی در آن غالب می آید."

او گفت: "با جان و دل از بهروز استقبال می کنیم."

بوچانی ظاهرا هم اکنون به عنوان پژوهشگر در دانشگاه کانتربری در جزیره جنوبی کرایست‌چرچ مشغول کار است.

او در سال ۲۰۱۳ به اندونزی رفت و سپس خود را با قایق به استرالیا رساند اما به جزیره مانوس فرستاده شد. جزیره مانوس متعلق به پاپوآ گینه نو است اما استرالیا از سال ٢٠١٣ از آن به عنوان بازداشتگاه پناهجویانی استفاده می‌کند که سعی می‌کنند به استرالیا بروند.

بوچانی متن کتاب "هیچ دوستی به جز کوهستان" را از همانجا با پیامک‌هایی ارسال می کرد تا گردآوری و ترجمه شود.

این کتاب از جمله جایزه "ویکتورین پرمیر" مهمترین جایزه ادبی استرالیا و جایزه صنعت کتاب استرالیا را به دست آورده است.

نیوزیلند به بهروز بوچانی پناهندگی اعطا کرد

  • نویسنده :
  • منبع : عصر ایران