19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به تولد نخستین توله شیر سفید آفریقایی به نام «سانا» در پارک محیط بان کرج اعلام کرد: این توله شیر به رغم طرد شدن از سوی مادر، با تلاش مراقبان پارک و دامپزشکان در سلامت کامل به سر می برد.
مجید درگی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سه سال پیش ۲ قلاده شیر سفید از آفریقای جنوبی وارد استان البرز کردیم که در مجموعه مرکز نگهداری حیات وحش پارک شهید چمران کرج نگهداری می شوند.
وی گفت: شیر ماده به نام «دنا » در سن سه سال و پنج ماهگی توله خود را به دنیا آورد اما توله از طرف مادر پذیرفته نشد.
درگی افزود: بسیاری از حیوانات در اسارت این خصیصه را پیدا می کنند و از پذیرش فرزندانشان خودداری می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار کرد: اکنون این توله شیر ماده زیر نظر دامپزشکان در سلامت کامل به سر می برد و از طریق شیرخشک های مخصوص وارداتی تغذیه می شود.
شیرهای سفید نژادی خاص هستند
مسوول مرکز نگهداری حیات وحش پارک شهید چمران کرج نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شیرهای سفید هیچ گونه نقص ژنتیکی ندارند و زال نیستند و سفید بودن آن ها به دلیل نژاد خاص آن ها است که برای همین تکثیر آن ها هیچ ممانعتی ندارد.
شیردل نوری افزود: پیش از متولد شدن سانا، موسسه بین المللی «انسان، طبیعت و حیات وحش» اقدام به خرید و واردات شیرخشک، واکسن و مکمل های مخصوص برای این توله شیر سفید کرد.
وی اظهار کرد: این توله شیر هم اکنون در سلامت کامل به سر می برد و توسط دامپزشکان به صورت مرتب کنترل می شود.
وی یادآور شد: سانا تا زمانیکه به مرحله رشد برسد و بتواند گوشت بخورد در شرایط ایزوله نگهداری می شود و پس از آن در اواخر سال به پارک محیط بان و مرکز نگهداری حیات وحش حصار منتقل می شود.
در مرکز حیات وحش پارک شهید چمران کرج گونه های مختلف پرندگان زینتی و وحشی، حیوانات وحشی همچون خرس، گرگ و روباه و همچنین انواع حیات وحش سم دار همچون کل و بز وحشی، آهو و گوزن نگهداری می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :