سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۳۲ مورخه ۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «رابطه با اروپا باید بازسازی شود» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

به وضوح روابط ایران و اروپا این روزها به شدت تیره شده است. در صورتی که همین کشورهای اروپایی کم‌تر از دو سال پیش زمان ظریف در «شورای امنیت» علیه دولت ترامپ صف‌آرایی کردند و محکم ایستادند تا اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل را بیش از موعد تعیین‌شده در برجام تمدید کند؛ آن هم با علم به اینکه احتمالاً سپاه از این رفع تحریم منتفع خواهد شد. حال، همین کشورها امروز – ولو در سطح پارلمانی یا به صورت نمایشی – دم از قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی می‌زنند و مواضع بسیار تندی علیه ایران اتخاذ می‌کنند.
با این حال در هفته گذشته پارلمان اتحادیه اروپا به تعلیق برجام رأی نداد و این موضوع باعث شد تا امیدواری‌ها برای حصول یک توافق برای احیای برجام؛ میان ایران و غرب بالا برود. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست با حضور نمایندگان رسانه‌ها در بروکسل گفته بود مذاکرات رفع تحریم‌ها در یک وضعیت انتظار به‌سر می‌برد. گفت‌وگوها به تعبیر او «نمرده» اما پیشرفتی هم صورت نگرفته است
اعلام سفر رافائل گروسی به ایران در کنار مواضع کشورها و مقامات اروپایی باعث شده تا پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه این کشورها بار دیگر به سمت یک توافق با ایران متمایل شده‌اند، بیشتر کرده است.
گروسی مدیرکل آژانس اتمی گفته است باور دارم که احتمالاً در ماه فوریه برای مسائل مختلف به تهران بروم تا گفت‌وگوهای سیاسی مورد نیاز را انجام دهیم. امیدوارم بتوانیم در این خصوص به پیشرفت برسیم. رافائل گروسی روز سه‌شنبه گذشته در نشست پارلمان اروپا اعلام کرد که ایرانی‌ها میزان لازم برای تولید بمب هسته‌ای در صورت افزایش غلظت آن به ۹۰ درصد را در اختیار دارند، اما این بدان معنا نیست که بمب ساخته‌اند. به همین جهت باید به ارتباط و کار ادامه داد و دلسرد نشد.
از طرف دیگر دنیس رأس، نماینده ویژه اوباما در امور خاورمیانه، به‌تازگی از پرهزینه بودن احیای برجام برای دولت بایدن گفت و پیرو آن تأکید کرد در حال حاضر واشنگتن به دنبال یک توافق جدید با تهران است.
قربان اوغلی دیپلمات سابق کشورمان در خصوص راهکاری که ایران باید پیش بگیرد معتقد است: جمهوری اسلامی ایران باید از مسأله اوکراین شروع کند و پای خود را از جنگ روسیه و اوکراین بیرون بکشد و یک موضع بی‌طرفانه‌تر داشته باشد و حتی با اوکراین در این رابطه مذاکره کند. اوکراینی‌ها در قضیه هواپیما که فاجعه‌ای عمیق‌تر از پهپاد بود، صبورانه برخورد کردند.



  • نویسنده :
  • منبع :