19 دی: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سلامت دانش آموزان در اولویت تصمیم گیری‌ها در آموزش و پرورش است.
محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتگویی پیرامون غیرحضوری بودن مدارس در روزهای اخیر، نکاتی را بیان کرد.
کاظمی با اشاره به غیرحضوری شدن مدارس، گفت: در اکثر شهرها دانش آموزان، ۴ ماه گذشته را به صورت حضوری در کلاسهای درس حاضر بوده اند اما مدارس در کلانشهرها بدلیل آلودگی هوا و چند روزی برای صرفه جویی در مصرف انرژی به صورت غیرحضوری فعالیت کرده‌اند. در ارتباط با این موضوع نگاه به تعلیم و تربیت اندکی ساده انگارانه بوده است.
معاون آموزش متوسطه ادامه دارد: در دنیا تعطیلی مدارس در شاخص زیر ۲۰۰ برای آلودگی هوا اصلا رایج نیست. بررسی های صورت گرفته در کشورهای جهان نشان می دهد که تعطیلی مدارس تا شاخص ۲۱۰ الی ۳۰۰ انجام نمی گیرد. همچنین شاخص آلودگی هوا برای سنین مختلف متفاوت است در نتیجه در بعضی از کشورهای دنیا در شاخص آلودگی هوای ۲۰۰، مدارس ابتدایی و در شاخص ۳۰۰ الی ۴۳۰ دبیرستانها تعطیل می شود، البته که عدد ثابتی در دنیا برای این مورد پیش بینی نشده است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: سلامت دانش آموزان در اولویت تصمیم گیری در آموزش و پرورش است اما آموزش و رشد اجتماعی دانش آموزان اهمیت دارد و باید بدان پرداخته شود. تاکید آموزش و پروش بر این است که تا زمانی که به سلامت دانش آموزان لطمه ای وارد نشده، آموزش غیرحضوری نشود و اگر در شرایط ویژه‌ای آموزش غیر حضوری شد، برنامه ریزی جهت جبران آن در درستور کار قرار خواهد گرفت.
وی گفت: دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت صمت، سازمان محیط زیست، استانداری ها و سایر دستگاه‌هایی که تکلیف قانونی دارند باید در موضوع کنترل آلودگی هوا ورود و این مسئله را مدیریت کنند. البته که آموزش و پرورش ضمن احترام به ضوابط قانونی، تاکید دارد که تعلیم و تربیت مهم است و دانش آموزان می‌توانند در کلاس‌های درس حضور داشته باشند و سلامت آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.
کاظمی با اشاره به برنامه‌های مدنظر برای جبران خلاء‌های آموزشی و یادگیری ایجاد شده، گفت: برای جبران خلاء‌های ایجاد شده می‌توان از نوبت بعداز ظهر و نیز پنج شنبه‌ها استفاده کرد که حضور معلمان علاقه‌مند، گروه‌های جهادی، خیرین و همچنین می‌توان در صورت تامین اعتبار برای این ظرفیت‌های خالی برنامه ریزی کرد.
وی در پایان افزود: برای سرویس مدارس موضوع بازگشت هزینه روزهایی که آموزش غیرحضوری بوده است مدنظر است و همچنین بر برگشت هزینه کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی نیز تاکید شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :