19 دی: یک کارشناس هواشناسی با ارائه گزارشی از میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون، از بارش‌های شدید و مخاطره‌آمیز در برخی استان‌ها همچنین وزش باد شدید و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها خبر داد.
فریبا گودرزی در گفت و گو با ایسنا با توجه به بارندگی‌های اخیر نسبت به میزان بارندگی‌ها در کشور اظهار کرد: برخی استان‌ها از ابتدای سال آبی زراعی بیشترین میزان بارندگی در کشور را دریافت کرده‌اند. از جمله این استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد است که با وجود کاهش ۷ درصدی بارش‌های خود نسبت به بلندمدت، با حدود ۳۷۲ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون بیشترین میزان بارش را در کشور دریافت کرده است.
وی ادامه داد: استان بوشهر نیز با ۲۸۲ میلیمتر بارندگی از  ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به بلندمدت ۶۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد افزایش بارندگی داشته است.
این کارشناس هواشناسی افزود: استان فارس نیز ازجمله استان‌هایی است که در سال زراعی تاکنون با دریافت ۱۸۸ میلیمتر بارندگی نسبت به بلندمدت ۱۹ درصد و نسبت به سال گذشته حدود دو درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: یزد نیز با ۵۷ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به بلندمدت ۴۹ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد بارش‌های آن افزایش داشته است.
گودرزی درباره میزان کاهش بارندگی در کشور اظهار کرد  استان تهران تا کنون ۴۰ میلمیتر بارندگی دریافت کرده است. بارندگی‌های این استان نسبت به بازه زمانی بلندمدت ۶۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافته است.
وی همچینین درباره فعالیت سامانه بارشی در کشور اظهار کرد: بارش‌هایی که طی امروز( ۱۲ بهمن) در کشور رخ می‌دهد مشمول هشدار نارنجی است و مخاطراتی را به همراه دارد. این بارندگی‌ها طی امروز در نیمه‌شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب غرب اصفهان، شمال غرب فارس، خراسان شمالی، بوشهر و خراسان جنوبی رخ می‌دهدو به مرور از میزان بارندگی‌ها در شمال غرب و غرب کشور کاسته می‌شود.
این کارشناس هواشناسی افزود: طی روز پنجشنبه (۱۳ بهمن) نیز این بارش‌های مخاطره آمیز در آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و شمال بوشهر پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: طی امروز( ۱۲ بهمن) در استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شرق و جنوب اصفهان همچنین یزد وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در چنین شرایطی احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال و کاهش کیفیت هوا وجود دارد.
گودرزی در پایان تصریح کرد: در شرایط جوی کنونی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آب‌روها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول توصیه می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :