19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی عقلانیت، معنویت و عدالت را پایه‌های اساسی مکتب امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: دلیل پیروزی امام و مردم در انقلاب ۵۷ تکیه به سنت‌های الهی بود.
محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه در آیین چهل و چهارمین سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به ایران و آغاز جشن‌های دهه فجر، در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در عصر مظلومیت دین و معنویت و در دوره ای که کمونیسم و امپریالیسم همه جامعه جهانی را پوشانده بود، از درون حوزه‌های علمیه با تکیه بر خداوند بزرگ و سنت‌های الهی و با تکیه بر مردم عزیز ایران اسلامی و با باور و اراده مستحکمی که داشت، قیام خود را آغاز کرد و اسلام را از کنج حجره‌ها بیرون آورد و توانست این ملت را از چنگ استبداد رها کند.
وی افزود: امام (ره) توانست روحیه مبارزه و وحدت را در همه جوامع اسلامی بدمد و بدون شک عزت امروز مسلمین و احیای مجدد اسلام مدیون امام (ره) و شهداست. همچنین خداوند را شاکریم که اهداف انقلاب اسلامی همچنان برای ما مشخص و روشن بوده و به سمت آن حرکت می‌کنیم. استقلال، آزادی و عدالت از اهدافی است که به دنبال آن هستیم و برای آن هزینه‌ها داده و در این مسیر حرکت کرده‌ایم و بی‌شک در مسیر این اهداف باید بتوانیم کارآمد حرکت کرده و در ذیل حاکمیت دینی آن را محقق کرده و به پیش ببریم.
مطالبه مردم از مسئولان پیشبرد متوازن اهداف انقلاب است
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی بدون حضور مردم هیچ معنایی ندارد، اظهار داشت: مردم اساس این انقلاب هستند که در میدان بوده و احکام دینی را در جامعه دنبال و پیاده‌سازی می‌کنند. یکی از شاخص‌های مهمی که حضرت امام(ره) برای این انقلاب گذاشتند، مردمی بودن انقلاب است.
قالیباف تاکید کرد: قدرت امروز ما در مقابل دشمنان، تکیه بر ابزار نظامی و موشک‌های قدرتمند نیست. بلکه قدرت انقلاب ما در قلب یکایک مردم است و اگر قلب مردم همراه این انقلاب باشد، این انقلاب مستحکم و اسلامی به پیش می‌رود که این را باید در همه شئونات زندگی قرار داده و به ویژه ما مسئولان به آن توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مطالبه مردم از مسئولان متوازن پیش بردن همه اهداف انقلاب است، گفت: یعنی به همان میزان که به حوزه ظلم ستیزی و استکبارستیزی توجه می‌کنیم که از شاخص‌های انقلاب بوده و حضرت امام(ره) آنها را تبیین فرموده و اساس کار ما است، به همان میزان نیز به اقتصاد مردم، فرهنگ، جامعه، مسائل اجتماعی جامعه توجه کنیم.
رئیس قوه مقننه یادآور شد: اگر اهداف انقلاب را متوازن پیش نبرده و شکلی کاریکاتوری از آن بسازیم، مسیر درستی نبوده و خواسته انقلاب نیست. وقتی مردم ناظر هستند و اشتباه ما را می‌بینند و تذکر داده و انتقاد یا اعتراض می‌کنند، همه این مسائل باور و اساس انقلاب اسلامی است.
قالیباف با تأکید بر اینکه قطار انقلاب روی همان ریلی که حضرت امام(ره) بنا نهادند، حرکت می‌کند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری امروز پرچم این انقلاب را به دست گرفته و در همان مسیر برای تحقق آرمان‌های انقلاب، عزت اسلام و مسلمین و احیای اسلام به پیش می‌روند.
وی ادامه داد: اسلام و عزت مسلمانان همچنان در حال پیشروی است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این انقلاب بی نام خمینی (ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه در این مسیر به صورت مطمئن در حرکت هستیم و به پیش می‌رویم به دلیل شاخصی است که امام فرمودند. چرا که ایشان فرمودند هر زمان که دشمن به شما سخت می‌گیرد و به شما فشار وارد می‌کند یعنی در مسیر انقلاب در حرکت هستید. اما هر زمان دشمن از شما تعریف کرد و در کنار شما بود و دشمن از شما احساس خطر نکرد، بدانید در مسیر درست حرکت نمی‌کنید. این شاخص به ما می‌گوید که امروز در مسیر درست حرکت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه حرکت در مسیر درست به معنای رسیدن به مقصد نیست، تاکید کرد: ما همچنان در میانه راه هستیم و سختی‌های زیادی را تحمل کردیم و دشمنی‌های زیادی داریم و البته فرصت‌های زیادی هم پیش رو است و ۴۴ سال تجربه به ما نشان داد آنجایی که به سنت‌های الهی و به مردم خود تکیه کردیم موفق شدیم.
قالیباف تاکید کرد: مهم این است که در همچنان در مسیر هستیم و از ریل خارج نشده و متوقف هم نشویم و به لطف خداوند در این مسیر حتما به مقصد خواهیم رسید و اگر متوقف شویم یعنی منفعل شده‌ایم و انفعال ضعف بزرگی است. اما اگر حرکت کردیم، شاخصی که حضرت امام به ما آموخت یعنی روح اعتمادبه نفس و ما می توانیم را محقق کردیم. البته در این ۴۴ سال گذشته نشان دادیم که هر کجا ایستادیم و مقاومت کردیم، توانستیم و به موفقیت رسیدیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره سخنان حضرت امام (ره) گفت: مقام معظم رهبری در همین مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند که سه شاخص عقلانیت، معنویت و عدالت پایه‌های اساسی مکتب امام است و باید این سه شاخص را مورد توجه قرار داده و اساس کار ما در این مسیر باشد و این شاخص‌ها را به درستی پیش ببریم. چرا که تکیه به سنت‌های الهی مرام و رسم حضرت امام(ره) بود که یکی از دلایل مهم پیروز شدن انقلاب است.
وی یادآور شد: طبق اسناد و تاریخ معاصر ایران در همان خرداد سال ۱۳۴۲، حوزه و دانشگاه و افراد دور و نزدیک به امام به ایشان یادآوری می‌کردند که با این رژیم منحوس، مسلح، پرقدرت، خشن و متکی به آمریکا توان مبارزه وجود ندارد. ولی از آنجا که امام مبتنی با سنت‌های الهی و در مسیر حق گام برداشتند، این رژیم را از درون فروپاشیدند.
وی همچنین با بیان اینکه حضرت امام(ره) همواره در جهت‌گیری انقلاب و تبیین مبانی انقلاب و شاخص‌های آن صریح سخن گفته‌اند، اظهار داشت: امام(ره) درباره ضداستکباری، ضد استعماری، مردمی بودن و اسلامی بودن این انقلاب و در دفاع و کمک و رسیدگی به محرومان، مظلومان و مستضعفین گفتند یک موی کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان نمی‌دهم. ایشان به همه ما مسئولان با صراحت بیان فرمودند کسانی تا انتهای خط با این انقلاب همراه هستند که طعم فقر و استضعاف را چشیده باشند؛ لذا صاحبان اصلی آن محرومین و مستضعفین هستند و این شاخص انقلاب بوده و باید در این مسیر حرکت کنیم و همه این حرکت‌ها باید متوازن باشد.
مکلف به داشتن قدرت حل مسأله هستیم
قالیباف با تأکید به در نظر داشتن و آگاه بودن از طرح‌های دشمن عنوان کرد: با این حال نباید این موضوع سبب شود تا اشکالات و ضعف‌هایمان را نبینیم و آسیب شناسی نکنیم. بلکه باید هم به دستاوردهای انقلاب که عظیم و زیاد است توجه کرده و هم ضعف‌های خود را ببینیم.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: وقتی از متوازن بودن می‌گوییم یعنی هم باید دشمن را خوب رصد کرده و هم خودمان را خوب بشناسیم و نقاط ضعف و قوت خود را تحلیل کنیم و بدانیم که در نقاط ضعفی که داریم نباید توجیه‌گر باشیم و بلکه باید آن را حل کنیم.
وی با تأکید بر استفاده از قدرت حل مسأله عنوان کرد: در این زمان به معنای واقعی خادم و نوکر مردم در حل مشکلات آنها بخصوص در حوزه اقتصادی خواهیم بود.
آرمان خواهی خام سبب کج فهمی در جامعه نشود
قالیباف با اشاره به هوش بودن دشمن برای آسیب‌ زدن از بستر ضعف‌ها گفت: در فتنه‌های اخیر دیدید که در داخل و خارج چگونه بر ضعف‌های ما سوار شده و به دنبال آسیب زدن به انقلاب اسلامی بودند. باید اجازه دهیم آرمان‌گرایی خام یا واقع‌گرایی واداده، یک نوع کج‌فهمی را در جامعه ما نهادینه کند. ما باید گوش به فرمان ولی و امام خود باشیم و متحد و قوی در این مسیر مبتنی بر سنت‌های الهی حرکت کنیم.
وی ثمره انقلاب اسلامی را قوی‌تر و عزیزتر شدن ایران برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی، هویت ایرانی ما را در دوران معاصر از همه وقت قوی‌تر، اثرگذارتر و مؤثرتر کرد. امروز ایران‌ دوست ترین افراد، انقلابی‌ترین افراد هستند. مردم، بسیجیان، ایثارگران و جانبازان ما برای حفظ این سرزمین چه اسارت‌ها که نکشیدند، چه قطع عضوهایی که نشدند، چه خون‌ها که تقدیم نکردند و چه شهدایی که ندادند تا این سرزمین و ایران عزیز حفظ شود.
جذب حداکثری باید مبنای کار در اداره جامعه باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی هر فردی که دلش برای ایران می‌سوزد را در مسیر انقلاب توصیف کرد و گفت: است. ایران اسلامی روحی است که در کالبد این سرزمین دمیده و از این پیمان جدانشدنی است. آنهایی که روزی حرف از ناسیونالیسم و مکاتب دیگر می‌زدند، انقلاب اسلامی را دیدند که چه درسی به آنها داد و امروز عظمت آن را می‌بینید.
وی اضافه کرد: اینکه مقام معظم رهبری زمان انتخابات بر این موضوع تأکید می‌کنند که اگر حتی برای جمهوری اسلامی پای صندوق نمی‌آیید، برای ایران پای صندوق بیایید؛ مفهومی دارد که من و شما باید به آن دقت کنیم. در حقیقت اگر صادقانه به این کلام و بیان رهبر معظم انقلاب ایمان داریم که داریم باید آن را مبنای کار خود در بیان و عمل قرار دهیم و معنای آن این است که باید سیاست جذب حداکثری را مبنای کار در اداره جامعه قرار دهیم و این وظیفه ما است به ویژه که دشمن به دنبال دو قطبی سازی و دور کردن مردم از یکدیگر است.
قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه در دهه مبارک فجر باید نقاط قوت را قوی‌تر و نقاظ ضعف را برطرف کنیم، عنوان کرد: به صورت صریح و روشن مخصوصاً در حوزه مشکلات اقتصادی و اجتماعی باید همین مسیر را طی و حرکت کنیم تا راه شهدا و امام شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش ببریم.
وی در توصیه‌ای به جوانان گفت: دهه مبارک فجر فرصتی برای شما است تا درباره دستاوردهای انقلاب مطالعه کنید. همچنین در این فرصت باید در حوزه جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند به درستی حرکت کنیم و به‌صورت روشن و با روایت درست و بدون تحریف از افتخارات، دستاوردها و عظمت انقلاب برای نسل جوان بگوییم و درباره چگونگی حل مسائل و مشکلات با هم سخن گفته تا در سایه فرامین مقام معظم رهبری با وحدت و انسجام کامل پیش برویم.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید از خداوند بزرگ بخواهیم ما را یک لحظه به خود واگذار نکند و مسیری را برویم که فردای قیامت مدیون شهدا و امام شهدا نباشیم و در این دنیا مسیری را طی کنیم که رضایت مردم و ولی عزیز خود را به دست بیاوریم که طبیعتاً رضایت امت و امام تبلور رضایت خداوند تبارک و تعالی است.

  • نویسنده :
  • منبع :