19 دی: وزیر نیرو گفت: کشور در سالی که گذشت از تولید هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر عبور کرد و با نیروگاه هایی که عملیات اجرایی آن به روش مختلف آغاز شده، شاهد تکمیل و توسعه در این بخش هستیم.
علی‌اکبر محرابیان در حاشیه آیین افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دامغان استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران ابراز کرد:تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر با حمایت مجلس شورای اسلامی و همت دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.
وی افزود: تولید انرژی پایدار، پاک و ارزان با توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی محقق می‌شود و توسعه تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر رویکرد دولت سیزدهم است.
وی بیان کرد: انرژی یکی از مهمترین مولفه های قدرت هر کشور است و هر کشوری که بتواند تولید انرژی پایدار و مستمر برای مصارف در بخش‌های مختلف خانگی، تولید، کشاورزی و هم امکان تبادل با دیگر کشورها داشته باشد، مولفه قدرت را به نفع خود تعیین می‌کند.
وی ادامه داد: ایران با وجود منابع غنی نفت و گاز و هیدروکربنی با سه چالش در زمینه تحلیل منابع هیدروکربنی به دلیل مصارف بسیار بالای انرژی مواجه است و بهره‌برداری از این منابع برای تولید در زمینه پتروشیمی و دیگر صنایع‌، تامین آب و محیط زیست به سود کشور است.
وی افزود: تولید انرژی با منابع خورشیدی و بادی به کاهش مصرف آب، کاهش آلودگی زیست محیطی و کاهش مصرف هیدروکربن‌ها کمک می‌کند و قیمت تمام شده تولید برق از انرژی خورشیدی به مراتب کمتر از روش حرارتی و دیگر طرح‌ها است.
محرابیان اظهار کرد: توسعه نیروگاه بادی و خورشیدی در نقاط مختلف کشور در دست اجرا است و تخصیص زمین به منظور طرح توسعه برای تولید ۲۴ مگاوات دیگر در نیروگاه ۱۰ مگاواتی دامغان موافقت می‌شود و انتظار می‌رود تا دهه‌فجر سال آینده وارد مدار شود.
وزیر نیرو تصریح کرد: نیروگاه ۱۰ مگاواتی دامغان می‌تواند بیش از ۶۰ درصد برق مورد نیاز شهر دامغان را تامین می‌کند و به بیان دیگر با استفاده از اینگونه نیروگاه ها، بخش قابل توجهی از برق مصرفی بدون ایجاد آلودگی، آسیب به منابع آبی و با رعایت ملاحظات محیط زیستی، تامین خواهد شد.
محرابیان خاطر نشان کرد: نیروگاه خورشیدی ۱۰‌مگاواتی پاسارگاد دامغان از فناوری های روز برخوردار است و می تواند بیشترین استفاده را از انرژی خورشیدی داشته باشد، چرا که صفحات متحرک هستند و از رو و پشت صفحه قدرت تولید برق وجود دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :