19 دی: وزیر امور خارجه اوکراین در تداوم ادعای بی‌اساس مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است تهدید به قطع روابط دیپلماتیک با تهران کرد.
دمیتری کولبا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی عنوان کرد که طرح قطع روابط با ایران را به ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهوری اوکراین ارائه کرده و این «موضوع همچنان باز است.»
وی مدعی شد: «بسته به رفتارهای بیشتر ایران، هر لحظه امکان تصمیم‌گیری در این رابطه وجود دارد».
رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین با چشم‌پوشی از موضع عجیب و مغرضانه مشاور دفتر ریاست‌ جمهوری این کشور در رابطه با اقدام تروریستی علیه تأسیساتی در اصفهان ادعا کرد که نمی داند چه کسی این عملیات را صورت داده است. کولبا مدعی شد: ما در طول تاریخ هیچ بدی به ایران نکرده‌ایم. اما آنها شروع به ارسال پهپادهای کامیکازه به روسیه و از حد عبور کردند.
وزیر امور خارجه اوکراین در تداوم مواضع مغرضانه علیه ایران و تکرار ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین گفت: هرچقدر همکاری با روسیه علیه اوکراین سودآور باشد، به شما اطمینان می دهم که پیامدهای منفی آن به طور قابل توجهی از هر سودی فراتر خواهد رفت.
این درحالی است که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.
جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :