19 دی: اینکه کسی مطلبی را منتشر کند، می‌تواند مسئولیت قانونی داشته باشد اما خواندن آن مطلب که نمی‌تواند مسئولیت قانونی به همراه داشته باشد! مثل این است که گفته شود خواندن شعارهای روی دیوار جرم است!

اعتمادآنلاین نوشت: هفته پیش معاون دادستان قم در امور فضای مجازی با تاکید بر ضرورت تبیین مسوولیت افراد در قبال فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، گفت: هر شخص نسبت به تولید محتوا، انتشار و به اشتراک گذاردن مطلب در صفحه خود، محتوای کامنت‌های دیگران در این صفحه و لایک مطالب دیگران مسوولیت قانونی دارد.
بعد از انتشار این خبر، واکنش‌های زیادی صورت گرفت.
در همین زمینه محسن برهانی، حقوقدان در واکنش جرم دانستن کامنت و لایک در فضای مجازی نوشت: ۱- عضویت در کانال و گروه و دنبال کردن یک صفحه و دیدن و خواندن مطالب سایرین هیچ عنوان مجرمانه‌ای ندارد. ۲- ایجاد گروه مجازی هم جرم نیست. ۳- اگر در گروه فوق شخصی مطلبی گذاشت ربطی به ادمین ندارد. چرا برخی شبیه کریستف کلمب شده اند او قاره کشف می‌کرد و این حضرات عنوان مجرمانه!
اما مسئله اصلی چیست؟
در فضای مجازی لایک کردن یک موضوع چندین جنبه و برداشت دارد، لایک کردن یعنی برایم جالب بود(چه موفق مطلب چه مخالف)؛ در جای دیگر لایک کردن یعنی موافق هستم؛ یا می‌تواند به نوعی ذخیره مطلب دانست. لایک کردن یک مطلب لزوما به معنای تایید آن مطلب نیست.
اما فالو یا دنبال کردن چطور؟ فالو یعنی پیام‌ها و مطالب این کاربر را به من نشان بده. میخواهم ببینم چه می‌گوید و حرفش چیست. در اینجا نیز «فالو» کردن باز به معنای تایید نیست؛ وقتی شخصی صفحه‌ای را دنبال می‌کند، می‌خواهد بداند چه چیزهای در آن منتشر می‌شود.
اینکه کسی مطلبی را منتشر کند، می‌تواند مسئولیت قانونی داشته باشد اما خواندن آن مطلب که نمی‌تواند مسئولیت قانونی به همراه داشته باشد! مثل این است که گفته شود خواندن شعارهای روی دیوار جرم است!

  • نویسنده :
  • منبع :