19 دی: سعید خرازی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک با اعلام این خبر که صادیر جباروف رئیس جمهوری قرقیزستان در روزهای آینده به ایران سفر خواهند کرد، گفت: سازمان های مربوطه دو کشور در حال آماده سازی برای اجرای آن هستند.
به گزارش رسانه های قرقیزستان، خرازی در نشستی خبری با رسانه های محلی در بیشکک تصریح کرد: هم اکنون سفر وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری قرقیزستان به ایران در دستور کار قرار دارد و نهادهای مربوطه دو کشور در حال آماده سازی برای اجرای آن در سال جاری هستند.
وی گفت: ایران آماده تعامل و همکاری با قرقیزستان در همه زمینه ها است و هیچ محدودیتی برای همکاری با قرقیزستان وجود ندارد.
خرازی همچنین با بیان اینکه سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دوکشور در دستور کار قرار دارد؛ گفت: ۱۰ سند برای امضا در این نشست آماده شده است.
به گزارش آکی پرس قرقیزستان، خرازی گفت: در گفت‌وگوی تلفنی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و وزیر دفاع جمهوری قرقیزستان، طرف ما به طور کامل قصد خود را برای حفظ روابط با جمهوری قرقیزستان در حوزه نظامی تایید کرد.
او افزود: همچنین دعوت خود را از هیئت نظامی جمهوری قرقیزستان اعلام کردیم تا بیایند و با فرصت های نظامی که ایران دارد آشنا شوند.
قرقیزستان می تواند از ظرفیت بنادر ایران استفاده کند
خرازی یکی از موضوعات مهم در روابط دو کشور را استفاده قرقیزستان از ظرفیت های بنادر ایران به ویژه بندرعباس و بندر چابهار برای ورود به دریای آزاد و بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: امیدواریم امسال گام های عملی در این راستا برداشته شود.
سعید خرازی گفت: حمل و نقل و ارتباطات به ویژه ارتباطات ریلی و هوایی نقش مهمی در گسترش روابط دو کشور دارد و در این زمینه امیدواریم در آینده شاهد ابتکارات جدید بین دو کشور باشیم.
به گفته وی، حجم مبادلات تجاری در سال های اخیر افزایش یافته است.
سفیر ایران در قرقیزستان گفت: در رابطه با امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا و آغاز عملیات اجرایی آن در سال جاری، جهش قابل توجهی در مبادلات تجاری بین دو کشور پیش بینی می شود.
خرازی تصریح کرد: چشم انداز روابط قرقیزستان و ایران در سال ۲۰۲۳ بسیار مثبت به نظر می رسد.
  • نویسنده :
  • منبع :