19 دی: در جریان سفر یک روزه رییس سازمان انرژی اتمی به استان یزد، عصر یکشنبه مجتمع معدنی و صنعتی ناریگان به عنوان بزگترین معدن اورانیوم – مولیبدن کشور در شهرستان بافق بهره برداری شد.
همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در جریان سفر مهندس محمد اسلامی به استان یزد، عملیات بهره‌برداری از مجتمع معدنی و صنعتی ناریگان در شهرستان بافق آغاز شد، فعالیت‌های اکتشافی این معدن، در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۲ انجام شده که حاصل آن شناسایی ۶ آنومالی اورانیوم است و باتوجه به بزرگتر بودن آنومالی ۳ این معدن، این آنومالی در اولویت اکتشافات تفصیلی قرار گرفت و با حفر ۲۸۱ حلقه گمانه اکتشافی به طول بیش از ۷۰ هزار متر، مدلسازی و تخمین ذخیره شد.
بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ فرآیند مطالعات، طراحی و تجهیز معدن شامل مطالعات طراحی، برنامه‌ریزی تولید، مطالعات گازخیزی، ژئومکانیکی، هیدروژئولوژی و مکانیابی کارخانه، طراحی و اجرای جاده‌های دسترسی و مطالعات ایجاد کانال انحراف آب آن انجام شده است.
در آیین بهره‌برداری از مجتمع معدنی و صنعتی ناریگان، دکتر احمدی،‌ معاون سازمان و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس) و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور، مهندس اسلامی را همراهی کردند.
رونمایی و بهره‌برداری از سه محصول شرکت توسعه کاربرد پرتوها شامل تولید نیمه صنعتی سوپرجاذب بهداشتی، تولید نیمه صنعتی پودر بندآورده خون و ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، مقامات استانی و جمع از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی انجام شد.
معدن ناریگان در ۳۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و به عنوان بزرگترین معدن اورانیوم – مولیبدن کشور شناخته می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :