19 دی: رئیس قوه قضاییه با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با عفو گسترده زندانیان، گفت: پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد و این یک عیدی برای مردم و خانواده این دستگیرشدگان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه (۱۶ بهمن) در بخشی از همایش مشترک حمایت اجتماعی و قضایی از نیازمندان، افزود: با پیشنهادی که خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و با موافقت معظم‌له همراه بود، پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد و این یک عیدی برای مردم و خانواده این دستگیرشدگان است.
قاضی‌القضات اظهارداشت: بسیاری از این دستگیرشدگان جوان‌هایی هستند که به محض آنکه متوجه توطئه دشمنان در جریان اغتشاشات اخیر و اقدامات خبیثانه‌ای نظیر آتش‌زدن قرآن و پرچم ایران شدند، برائت جسته و صف خود را از عناصر اصلی اغتشاشات جدا کردند؛ این جوانان به هیچ‌وجه درمقابل نظام جمهوری اسلامی نیستند؛ لذا ما نیز با پیشنهاد عفو و مختومه شدن پرونده آنها در هر مرحله‌ای که قرار دارد این فرصت را برای آنان فراهم کردیم تا آینده‌شان به واسط ثبت کیفری، تحت تأثیر قرار نگیرد؛ بدیهی است چنانچه این افراد عفوشده مجدد مرتکب جرم شوند، طبق قانون برخورد سنگین‌تری با آنها خواهد شد.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: رویکرد دستگاه قضایی از همان ابتدا، تفکیک قائل شدن میان معترضان و عناصر اصلی اغتشاشات بود؛ بر همین اساس اگرچه افراد فریب‌خورده اغتشاشات با عنایت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار گرفتند اما عناصر اصلی اغتشاشات که مرتکب جنایت و محاربه و افساد فی‌الارض شده یا سبب خسارت به اموال مردم شده و شاکی خصوصی دارند و یا مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند در زمره عفوشدگان قرار ندارند.
رئیس عدلیه افزود: همچنین سایر زندانیان واجد شرایط نیز که آزادی آنها از زندان برای امنیت مردم مضر نمی‌باشد به موجب عفو اخیر، از زندان آزاد خواهند شد و یا با تخفیف مجازات مواجه می‌شوند.
محسنی اژه‌ای اظهار داشت: علی(ع) در یک کلمه، انسانی کامل بودند و بخشی از عبادت این مرد بی‌مثال تاریخ به خدمت به مردم و مستمندان و ایتام می‌گذشت و این خدمت توأم با حفظ کرامت و عزت آنان بود به‌گونه‌ای که اکثراً شبانه و مخفیانه صورت می‌گرفت.
رئیس قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) که بنیانگذار بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب در عصر غیبت بودند، گفت: مطابق فرمایش امام راحل)ره)، بهترین و کارسازترین عبادت، خدمت به مردم به‌ویژه محرومان و نیازمندان است؛ امام(ره) در همان اوایل انقلاب بر مبنای توجه ویژه‌ای که نسبت به اقشار محروم و مستضعف داشتند فرمان تأسیس کمیته امداد را صادر فرمودند.
رئیس عدلیه اظهار داشت: امام راحل همواره بر خدمت بدون تبعیض به آحاد مردم بالاخص محرومان و مستمندان تأکید داشتند؛ بنابراین من در طول مدت تصدی مسئولیت‌های مختلف قضایی همواره در تلاش و اهتمام بودم که این فرمایش امام(ره) را به گونه‌ای جامه عمل بپوشانم و امکان خدمت‌رسانی قضایی بهتر و مطلوب‌تر به اقشار نیازمند و محروم جامعه را فراهم آورم و مقدماتی را تمهید کنم تا آنهایی که پای آمدن به مراکز قضایی، زبان گفتن، قلم نوشتن و توانایی گرفتن وکیل را ندارند، از خدمات مطلوب قضایی بی‌بهره نمانند.
قاضی‌القضات ادامه داد: بر همین مبنا امروز با اقدامات صوت‌گرفته در کمیته امداد و تفاهم‌نامه‌هایی که میان این کمیته و بخش‌های مختلف قضایی منعقد شده، خرسند می‌باشم که تا حدودی، این دغدغه قرآنی و الهی امام راحل تحقق یافته است؛ البته این امر نیازمند گسترش‌یافتن است.
محسنی اژه‌ای با اشاره به تأکیدهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در شئون و حوزه‌های مختلف از جمله کمیته امداد و خدمارسانی به محرومان و مستمندان گفت: ما هر جا از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد امور بهره گرفتیم، موفق‌تر بودیم و کارها را بهتر و کم‌هزینه‌تر پیش بردیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به تحمیل جنگ ترکیبی از ناحیه دشمنان به مردم و نظام جمهوری اسلامی گفت: علی‌رغم خواست همه دشمنان و طواغیت زمان، انقلاب اسلامی ما با همه مشکلات، رو به جلو در حال پیشرفت می‌باشد و توطئه‌های دشمنان برای ایجاد شکاف و از هم گسیختگی میان مردم و مسئولان، ره به جایی نخواهد برد.
قاضی‌القضات گفت: دشمنان با فشارهایی که از جهات مختلف به ویژه جهات اقتصادی وارد می‌آورند در صدد بدبین کردن مردم به نظام هستند، اما کور خوانده‌اند و مردم می‌دانند که چگونه در برابر ترفندهای مختلف دشمنان بایستند و امسال نیز با هوشیاری و شکوه، علی‌رغم همه تبلیغات سوء دشمنان در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت خواهند کرد.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما مسئولان نیز در قوای مختلف باید پاسخ این سنگ‌ تمام گذاشتن‌های مردم‌ را بدهیم و با تمام وجود به مردم خدمت کنیم و حتی از باز کردن گره‌ای کوچک‌ از کار آنها غفلت نورزیم.
  • نویسنده :
  • منبع :