19 دی: معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور از راه‌اندازی باشگاه سلامت نوجوانان در محلات با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات از سال آینده خبر داد و گفت: این باشگاه‌ها موجب افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.
آرزو ذکایی‌فر همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تبیین و تشریح اقدامات و دستاوردها، افزود: همچنین این باشگاه‌ها موجب همکاری مردم محلات، کمک به فرایند توانمندسازی مردم محله و افزایش تعلق اجتماعی این افراد نسبت به محله‌شان خواهد شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این سامانه داوطلبان و همیاران سلامت روانی اجتماعی با هدف ساماندهی جمعیت‌های همیاران سلامت روانی_اجتماعی به منظور ترویج، ظرفیت‌سازی، آگاه‌سازی و ارتقای سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور راه‌اندازی شد.
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۸۰ جمعیت همیار سلامت اجتماعی و ۷۱۱ پایگاه سلامت اجتماعی در کشور با حضور ۲ هزار و ۵۰۰ تسهیلگر اجتماعی فعالیت می‌کنند.
وی گفت: چند سال از اجرای طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان) با رویکرد همیاری و مشارکت اجتماعی نوجوانان با گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال که علاوه بر ارتقای توانمندی همیاری جمعی نوجوانان به ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس، استقلال‌طلبی، مهارت‌های حل مسئله و خودکارآمدی و فرآیند هویت‌یابی و هویت‌پذیری آنها نیز کمک می‌کند، می‌گذرد. راه‌اندازی باشگاه‌های سلامت نوجوانان در محلات باعث می‌شود بسیاری از مسائل محلاتی که اتفاق می‌افتد با رویکرد پیشگیری، کنترل شود.
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور راه‌اندازی دبیرخانه ملی و ۳۲ دبیرخانه استانی بعلاوه جزیره کیش رصد آسیب‌های اجتماعی را از اقدامات چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی(سراج) با انجام بالغ بر ۴ پیمایش ملی با حجم نمونه ۴۷۴ هزار و ۶۰۰ نفر، مطالعه برآورد جمعیت‌های پنهان با روش بسط شبکه‌ای با حجم نمونه ۶۵ هزار و ۸۰۰ نفر و تولید بیش از ۲۰۰ گزارش ملی و استانی به همراه آسیب‌های اجتماعی در حال فعالیت است.
وی در پایان به آموزش و آگاه‌سازی بالغ بر ۱۷ میلیون نفر از افراد جامعه در حداقل ۱۰۰۰ محله برای اجرای اقدامات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :