ما معمولا وقتی میخواهیم خودمان را در حصن و حصار قرار بدهیم، در پشت سخت ترین دیوارها قرار می دهیم. اما امیرالمؤمنین(ع) به مالک می فرمایند برای اینکه نتوانی خیانت کنی خودت را در «لین الحجاب» قرار بده. حصن حاکمان برای اینکه خیانت نکنند، «اتاق شیشه ای» است.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تبریک میلاد با سعادت امیرالمؤمنین(ع) و ایام مبارک دهه فجر گفت: بی تردید انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلاب محرومین و مستضعفین بوده است؛ واژه ای که روزهای نخستین انقلاب، بسیار ذهن و زبان و و روح و جان همه نشسته بود. استضعاف به معنای فقر نیست؛ استضعاف فقر ناشی از ظلم و اجحاف است. فقر فی حد نفسه بد است اما اگر من فقر خودم را معلول حرکات و سکنات خودم بدانم پرخاشگر نمی شوم ولی فقری که احساس کنم ظلم است و دیگران عامل فقر من بوده اند، به پرخاشگری می انجامد.
وی افزود: ظلم مضاعفی که دوره رژیم ستمشاهی در حوزه فاصله عمیق طبقاتی، استبداد سیاسی و وابستگی به نگاه و دست و ضمیر حاکمان سرزمین های دیگر بود، به استضعافی فرهنگی، سیاسی و معیشتی انجامید؛ و به شهادت آمار، انقلاب دین خودش به طبقه محرومینی که آن را به وجود آوردند، ادا کرد. یک طبقه فربه متوسط در سال های نخستین انقلاب، برآمده از نگاه فقرستیز انقلاب بود. روستائیان و شهرهای کوچک که به مدد امکانات و توجهات انقلاب رشد کردند. البته طبیعتا دشمنان خارجی ما هم بیکار نبوده اند. تحریم هایی که وضع شد و امروز هم وجود دارد، روز به روز بر مشکلات می دمند و توسعه می دهند.
وی یادآور شد: سخن کوتاه من امروز توجه دادن نمایندگان مجلس است که متصل ترین بخش حاکمیت به مردم هستند. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک طبقات مختلفی از مردم را مورد اشاره قرار می دهند و توصیه هایی به همه آنها دارند. آخرین بخشی که با تعبیر خاص خود مولی الموحدین(ع) مورد اشاره قرار می دهند، «طبقه سفلی» است.
آقای خمینی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک از تعبیر «اللهَ اللهَ» استفاده می کنند. بسیاری گفته اند درست است که حضرت می خواهند اهمیت موضوع را برسانند، اما این تعبیر یعنی به خاطر خدا توجه و عنایت کنید. حضرت برای هر کدام از طبقات سفارشاتی دارند که باید چگونه باید باشند، اما به اینجا که می رسند می فرمایند «اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَهِ السُّفْلَی مِنَ الَّذِینَ لاَ حِیلَهَ لَهُمْ». شاید بهترین ترجمه برای لفظ «حیله»، کلمه «مهارت» باشد.
وی افزود: یک جای دیگری در همین عهدنامه، مدرن ترین نوع جامعه را تصویر می کنند؛ و میفرمایند که اینها بر دوش جامعه حق دارند. این تعبیر برگرفته از قرآن است و قرآن هم وقتی می خواهد فقرا را مورد اشاره قرار بدهد، می فرماید «لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَهً». یعنی اینها هیچ چاره ای ندارند؛ در یک بن بستی قرار گرفته اند و نمی توانند مشکلات خودشان را حل کنند. بعد امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند «فَإِنَّ فِی هَذِهِ الطَّبَقَهِ قَانِعاً وَمُعْتَرّاً». شارحین نهج البلاغه به مدد قرآن توانسته اند این واژه ها را معنا کنند. فرق قانع و معتر این است که کسانی مسألت و طلب می کنند و زبان خواستن دارند، اما «معتر» کسانی هستند که در گوشه ای نشسته اند، هیچ چیزی نمی گویند، هیچ چیزی نمی خواهند و شما باید به سراغشان بروید؛ چرا که آبرودار یا ناتوان هستند.
وی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) بعد تعبیری دارند که بر همین اساس می گویم 1400 سال پیش به یک امر بسیار مدرن اشاره شده. ایشان می فرمایند «وَاحْفَظ لِلَّهِ مَا اسْتَحْفَظَکَ مِنْ حَقِّهِ فِیهِمْ». یعنی اینها در جامعه حق دارند؛ خداوند تو را پاسبان حق آنها کرده، مراقب حقوق آنها باش. اینها حق دارند و این طور نیست که کسی از راه بذل و بخشش و جود و کرم به اینها رسیدگی کند. در یک نظام اسلامی، همه حق دارند؛ و خداوند تو را بر آنها امین قرار داده که مراقب حقوق آنها باشی.
وی تأکید کرد: بی تردید مجلس دروازه ارتباط حکومت با مردم و یا به تعبیر بهتر، دروازه ورود مردم به حکومت است. حق دارند مردم، اگر بیش از هرکس چشمشان به دست، زبان، فکر، رفتار، کردار و گفتار شما باشد؛ حق دارند، اگر بیش از هرکسی از شما مطالبه کنند. محرومینی که انقلاب را به وجود آورده اند، حق دارند بیش از هر کسی حقی که در این جامعه دارند را مطالبه کنند.
وی یادآور شد: الحمدلله در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب گردنه های سختی را پشت سر گذشته ایم و دشمنی ها و نابخردی های بسیاری در پیش و پس ما وجود داشته که از آنها عبور کرده ایم. باید یاد کنیم از رهبری داهیانه امام و همچنین رهبر انقلاب که این کشتی را از گردنه ها و طوفان ها عبور دادند. البته امروز طوفان های سنگینی پیش رو است و مهمترین آنها بحث اقتصادی است؛ و به تعبیری جنگ اقتصادی شده است.
وی گفت: بی وجه نیست اگر ادعا کنم بیش از هر کسی نمایندگان مردم می توانند لمس کنند سختی هایی که بر مردم روستا و شهرهای کوچک وجود دارد. ولی باید علاوه بر اینکه امید آفرینی می کنیم، به نقاط قوت نظام توجه دهیم که بسیار هم زیاد است و علاوه بر اینکه دست مردم را می بوسیم که با همه سختی ها باز هم پشت و پناه جمهوری اسلامی هستند، باید همت و تلاش روز به روز بیشتر شود. یکی از مهمترین این تلاش ها هم این است که خودت را در حصن قرار بدهی. ما معمولا وقتی می خواهیم خودمان را در حصن و حصار قرار بدهیم، در پشت سخت ترین دیوارها قرار می دهیم و هرچه دیوار ضخیم تر باشد توانایی آن برای مقاومت و حفاظت بیشتر است. اما امیرالمؤمنین(ع) به مالک می فرمایند برای اینکه نتوانی خیانت کنی خودت را در «لین الحجاب» قرار بده. حصن حاکمان برای اینکه خیانت نکنند، «اتاق شیشه ای» و حجاب های لین و باریک است.
وی تأکید کرد: هرچه بیشتر حجاب ها برداشته شود، فساد و خیانت کمتر می شود. بعد نظارتی مجلس، دومین رکن این جایگاه رکین در نظام جمهوری اسلامی است. ما سر سفره مردم هستیم؛ اتاق ها را شیشه ای و به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) دیوارها را نازک کنیم؛ به این شرط خودمان را در حصن قرار داده ایم. بی تردید بخش زیادی از مشکلات معلول از دشمنی ها است، اما توان و فکر مدیران بر آمده از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب و مجلسی که عصاره فضائل ملت هست، می طلبد که بیش از این هم انتظار و هم امید داشته باشیم.
وی افزود: ظلم مضاعفی که دوره رژیم ستمشاهی در حوزه فاصله عمیق طبقاتی، استبداد سیاسی و وابستگی به نگاه و دست و ضمیر حاکمان سرزمین های دیگر بود، به استضعافی فرهنگی، سیاسی و معیشتی انجامید؛ و به شهادت آمار، انقلاب دین خودش به طبقه محرومینی که آن را به وجود آوردند، ادا کرد. یک طبقه فربه متوسط در سال های نخستین انقلاب، برآمده از نگاه فقرستیز انقلاب بود. روستائیان و شهرهای کوچک که به مدد امکانات و توجهات انقلاب رشد کردند. البته طبیعتا دشمنان خارجی ما هم بیکار نبوده اند. تحریم هایی که وضع شد و امروز هم وجود دارد، روز به روز بر مشکلات می دمند و توسعه می دهند.
وی یادآور شد: سخن کوتاه من امروز توجه دادن نمایندگان مجلس است که متصل ترین بخش حاکمیت به مردم هستند. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک طبقات مختلفی از مردم را مورد اشاره قرار می دهند و توصیه هایی به همه آنها دارند. آخرین بخشی که با تعبیر خاص خود مولی الموحدین(ع) مورد اشاره قرار می دهند، «طبقه سفلی» است.
آقای خمینی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک از تعبیر «اللهَ اللهَ» استفاده می کنند. بسیاری گفته اند درست است که حضرت می خواهند اهمیت موضوع را برسانند، اما این تعبیر یعنی به خاطر خدا توجه و عنایت کنید. حضرت برای هر کدام از طبقات سفارشاتی دارند که باید چگونه باید باشند، اما به اینجا که می رسند می فرمایند «اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَهِ السُّفْلَی مِنَ الَّذِینَ لاَ حِیلَهَ لَهُمْ». شاید بهترین ترجمه برای لفظ «حیله»، کلمه «مهارت» باشد.
وی افزود: یک جای دیگری در همین عهدنامه، مدرن ترین نوع جامعه را تصویر می کنند؛ و میفرمایند که اینها بر دوش جامعه حق دارند. این تعبیر برگرفته از قرآن است و قرآن هم وقتی می خواهد فقرا را مورد اشاره قرار بدهد، می فرماید «لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَهً». یعنی اینها هیچ چاره ای ندارند؛ در یک بن بستی قرار گرفته اند و نمی توانند مشکلات خودشان را حل کنند. بعد امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند «فَإِنَّ فِی هَذِهِ الطَّبَقَهِ قَانِعاً وَمُعْتَرّاً». شارحین نهج البلاغه به مدد قرآن توانسته اند این واژه ها را معنا کنند. فرق قانع و معتر این است که کسانی مسألت و طلب می کنند و زبان خواستن دارند، اما «معتر» کسانی هستند که در گوشه ای نشسته اند، هیچ چیزی نمی گویند، هیچ چیزی نمی خواهند و شما باید به سراغشان بروید؛ چرا که آبرودار یا ناتوان هستند.
وی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) بعد تعبیری دارند که بر همین اساس می گویم 1400 سال پیش به یک امر بسیار مدرن اشاره شده. ایشان می فرمایند «وَاحْفَظ لِلَّهِ مَا اسْتَحْفَظَکَ مِنْ حَقِّهِ فِیهِمْ». یعنی اینها در جامعه حق دارند؛ خداوند تو را پاسبان حق آنها کرده، مراقب حقوق آنها باش. اینها حق دارند و این طور نیست که کسی از راه بذل و بخشش و جود و کرم به اینها رسیدگی کند. در یک نظام اسلامی، همه حق دارند؛ و خداوند تو را بر آنها امین قرار داده که مراقب حقوق آنها باشی.
وی تأکید کرد: بی تردید مجلس دروازه ارتباط حکومت با مردم و یا به تعبیر بهتر، دروازه ورود مردم به حکومت است. حق دارند مردم، اگر بیش از هرکس چشمشان به دست، زبان، فکر، رفتار، کردار و گفتار شما باشد؛ حق دارند، اگر بیش از هرکسی از شما مطالبه کنند. محرومینی که انقلاب را به وجود آورده اند، حق دارند بیش از هر کسی حقی که در این جامعه دارند را مطالبه کنند.
وی یادآور شد: الحمدلله در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب گردنه های سختی را پشت سر گذشته ایم و دشمنی ها و نابخردی های بسیاری در پیش و پس ما وجود داشته که از آنها عبور کرده ایم. باید یاد کنیم از رهبری داهیانه امام و همچنین رهبر انقلاب که این کشتی را از گردنه ها و طوفان ها عبور دادند. البته امروز طوفان های سنگینی پیش رو است و مهمترین آنها بحث اقتصادی است؛ و به تعبیری جنگ اقتصادی شده است.
وی گفت: بی وجه نیست اگر ادعا کنم بیش از هر کسی نمایندگان مردم می توانند لمس کنند سختی هایی که بر مردم روستا و شهرهای کوچک وجود دارد. ولی باید علاوه بر اینکه امید آفرینی می کنیم، به نقاط قوت نظام توجه دهیم که بسیار هم زیاد است و علاوه بر اینکه دست مردم را می بوسیم که با همه سختی ها باز هم پشت و پناه جمهوری اسلامی هستند، باید همت و تلاش روز به روز بیشتر شود. یکی از مهمترین این تلاش ها هم این است که خودت را در حصن قرار بدهی. ما معمولا وقتی می خواهیم خودمان را در حصن و حصار قرار بدهیم، در پشت سخت ترین دیوارها قرار می دهیم و هرچه دیوار ضخیم تر باشد توانایی آن برای مقاومت و حفاظت بیشتر است. اما امیرالمؤمنین(ع) به مالک می فرمایند برای اینکه نتوانی خیانت کنی خودت را در «لین الحجاب» قرار بده. حصن حاکمان برای اینکه خیانت نکنند، «اتاق شیشه ای» و حجاب های لین و باریک است.
وی تأکید کرد: هرچه بیشتر حجاب ها برداشته شود، فساد و خیانت کمتر می شود. بعد نظارتی مجلس، دومین رکن این جایگاه رکین در نظام جمهوری اسلامی است. ما سر سفره مردم هستیم؛ اتاق ها را شیشه ای و به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) دیوارها را نازک کنیم؛ به این شرط خودمان را در حصن قرار داده ایم. بی تردید بخش زیادی از مشکلات معلول از دشمنی ها است، اما توان و فکر مدیران بر آمده از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب و مجلسی که عصاره فضائل ملت هست، می طلبد که بیش از این هم انتظار و هم امید داشته باشیم.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/55059