یادداشت ۱۹ دی شماره ۳۶۳۸ مورخه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «آمار عجیب از زلزله خوی» به قلم فریبرز ناطقی الهی بدین شرح است:

تجربه زلزله‌های دنیا و ایران روابطی کلی بر مبنای بزرگی زلزله و آمار و تعداد خرابی ساختمانها، ساختمان‌های آسیب دیده، مجروهین و تعداد فوتی برای دستیابی به تحلیل‌های بیشتر همیشه ارائه کرده است که عموماً هم خوانی نزدیکی حداقل برای مناطق مشابه داشته است.
در مطالعه زلزله اخیر خوی این روابط بدون هیچ قانون آماری تمامی این یافته را زیر سؤال می‌برد!؟
بر اساس آمار رسمی اعلام شد: بیش از ۵۰۰ منزل مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده و ۵۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده است. حدود ۱۰۰۰ نفر مصدوم و ۱۲۵ بستری و ۳ تن فوتی.
همچنین: محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با تعاملات خوب مجموعه‌های امدادی، تمامی دستگاه‌های خدمات رسان، تاکنون ۶۰ اردوگاه در خوی ایجاد شده که این تعداد تا ۱۰۰ اردوگاه افزایش خواهد یافت.
تاکنون ۹٨ هزار نفر از شهروندان خوی که سرپناه آنان در زلزله چند شب پیش آسیب دیده در اردوگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند.
در یک بر آورد کلی با فرض ۱۰ نفر در هر واحد مسکونی (دست بالا) و تقسیم ۹۸۰۰۰ نفر بر آن خواهیم دید که می‌بایستی ۱۰،۰۰۰ واحد مسکونی خراب شده یا آسیب دیده باشند؟
در مرحله بعد، استاندار محترم نیاز به افزایش اردوگاهها به ۱۰۰ از ۶۰ واحد را بیان فرموده‌اند که باز حاکی از خرابی نزدیک به ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی می‌باشد؟
از سوی دیگر اگر این تعداد خرابی حاصل زلزله بوده است آمار مصدومین و بخصوص فوتی‌ها تقریباً غیر قابل باور و تصور است؟ به همین دلیل در ابتدای مقاله نوشتم این زلزله و آمار آن با هیچ یک از زلزله‌های مشابه حتی غیر مشابه همخوانی ندارد؟ و تمامی این در حالی است که جمعیت شهر خوی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۸٬۸۴۵ نفر بودکه با احتساب جمعیت حومه و شهرهای اقماری اطراف آن جمعیت خوی بالغ بر ۳۴۸٬۶۶۴ نفر می‌باشد.
باز فراموش نمی‌کنم زلزله بم را که فرماندار محترم وقت بم در چهلم زلزله بم با ٥٠ تا ٦٥ هزار فوتی با اعلام این که جمعیت این شهر که پیش از وقوع زلزله 90 هزار نفر بوده، به 213 هزار نفر افزایش یافته است، گفت: ظرف 10 روز آینده جمعیت بم پالایش و افراد غیربومی پس از شناسایی به خارج شهر منتقل می‌شوند.
ارزیابی دقیق نیازها، توزیع مناسب امکانات ارسالی و استفاده بهینه و درست از منابع دولتی بیشتر باید مطالعه و مورد توجه قرار بگیرد؟

  • نویسنده :
  • منبع :