19 دی: رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۵۱ درصد سهام سرخآبی‌ها به مزایده گذاشته می شود که هفتم و دهم اسفند امسال به ترتیب سهام پرسپولیس و استقلال انجام می‌شود.
حسین قربان‌زاده در گفت وگویی تلویزیونی اظهار داشت: ۱۰ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس واگذار شد. ۵۱ درصد سهام دو باشگاه در مزایده قرار می‌گیرد. این مزاید هفتم اسفند برای پرسپولیس و دهم اسفند برای استقلال انجام می‌شود. افراد علاقه‌مند برای حضور در پروسه زمانی مزایده پرسپولیس تا ۲۵ بهمن و برای پروسه زمانی استقلال تا یک اسفند باید مدارک را تحویل دهند.
وی افزود: قرار است شفافیت عملکرد در پاسخگویی، انضباط مالی، رعایت حسابرسی مالی، مشارکت مردم و هوداران در مالکیت، تلاش برای سودآوری و واگذاری مدیریت صورت بگیرد، اما ما به بخشی از این اهداف نرسیدیم. تنها ۲۰ ایستگاه برای مسیر بورسی شدن طی کردیم.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: ۵۱ درصد سهام دو باشگاه عرضه می‌شود. ارزش این سهام برای استقلال ۲ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان و برای پرسپولیس ۲ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان است. کسی که سهام استقلال را می‌خرد باید ۴۷۷ میلیارد تومان پرداخت کند و آن فرد تا ۱۸ ماه پولی نمی‌دهد و از روزی که این پول را می‌دهد مالک استقلال می‌شود البته باید اهلیت آن شخص تایید شود. همچنین فردی که سهام پرسپولیس را می‌خرد باید ۵۴۷ میلیارد تومان پرداخت کند تا صاحب آن شود.
وی یادآور شد: فردی که به دنبال خرید سهام است باید ۲۵ بهمن پاکت خود را تحویل بدهد و بعد سپرده ضمانت دارد و دوم اسفند نیز کارگروه تشکیل می‌شود و اگر اهلیت آن فرد تایید شود، در عرضه سهام شرکت می‌کند و اگر تایید نشود هم اجازه حضور ندارد. حتما باید فرد بدهی باشگاه را ظرف یکسال کاهش دهد، در غیر این صورت باید ۱۰ درصد جریمه پرداخت کند.
قربان‌زاده اضافه کرد: ۳۵۹ میلیارد تومان منابع حاصل از افزایش سرمایه استقلال بود که به پشتوانه اینها این باشگاه یکصد میلیارد تومان از منابع حاصل از افزایش سرمایه در بورس وام گرفته است. ما عملا کیک مشخصی داریم و ارزش سهم دولت یک ریال هم کم نشد و ۱۰ درصد به این کیک اضافه شد. ما تلاش کردیم تا سه ماهه این پول وارد باشگاه شود و به خزانه نرود.
وی خاطرنشان کرد: استقلال عنوان کرده که ۱۰ درصد از منابع را از مردم تامین می‌کند. ما این افزایش سرمایه را تایید می‌کنیم. آنها گفتند این پول را صرف حوزه ساختاری، اقتصادی، ورزشگاه و غیره می‌کنند. حسابرس هم آن را تایید کرد. این باشگاه‌ها در ای. اف. سی هم دچار مشکلات هستند. خیلی شفاف و روشن یک بار برای همیشه می‌گویم و اینکه چرا باشگاهی که برای آن منابع تعریف شده، فرد دیگری در وزارت ورزش قرار است هیات مدیره برای آن تایید کند. معنا ندارد عضو هیات رئیسه، مدیریت شبه معاون مدیرعامل باشند. نباید مدیرعامل یک قدرت مطلق داشته باشد و هر کاری که بخواهد انجام دهد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: غالب اعضای هیات مدیره نتوانستند چشم ناظر و سهام‌دار باشند زیرا مدیر قدرت مطلق بود. معنا ندارد یک بازیکن را ۹ برابر بخریم و به استقلال بیاوریم یعنی همه پول را صرف خرید بازیکن کنیم و این عدم تطابق رخ داده است. استقلال ۴۵۹ میلیارد تومان وام گرفته است و فتح الله زاده گفت برای استراماچونی ۸۰ میلیارد دلار باید پرداخت کنیم. اگر تا ۱۰ فروردین پرداخت نشود، به کسر و جریمه و سقوط منجر می‌شود.
وی ادامه داد: چک دست مدیرعامل است و به نظرم باید با این شرایط عضو باشگاه تغییر کنند. ۴۰۰ شرکت در لیست واگذاری ماست و هیچکدام از شرکت‌ها را ما از هیات مدیره انتخاب نمی‌کنیم. ما در ورزش گرفتار مشکلات اساسی هستیم.
قربانزاده تاکید کرد: اتفاق خوبی برای حق پخش صدا و سیما قرار است بیفتد. تعهد می‌دهم تا زمانی که باشم تا پایان سال آینده تحولی در درآمد رخ دهد. اولا از درآمد صدا و سیما کاسته نمی‌شود. دوم به درآمد باشگاه می‌افزاید. آن فردی که ۵۱ درصد را می‌خرد باید بداند که درآمد پایدار داشته باشد. حتما باید حق پخش به رسمیت شناخته شود. اگر از جیب خود فرد باشد، سوءمدیریت رخ نمی‌دهد. باید فضای مدیریتی تغییر کند. کارگزار مسخره است که دنبال ایرانسل و غیره برود. بلند پروازی‌ها، استقلال و پرسپولیس را دچار چالش می‌کند. حتما تا سال آینده باید این سیستم بهم بخورد. نظام باشگاه داری باید به سمت حرفه ای شدن، شفافیت و انضباط مالی برود.
وی گفت: مدیران برای اداره باشگاه نباید ادعای منیت کنند که من این باشگاه را متحول می‌کنم. ۱۲۳ میلیارد تومان پرسپولیس و ۷۲ میلیارد تومان استقلال باید مالیات دهد. الان این مبلغ برای استقلال به ۲۰ میلیارد تومان و برای پرسپولیس به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است. همه تلاشمان این است تا هوادار سهام‌دار شود و مطالبه کند. با تقاضاهای بسیاری که برای سرخآبی‌ها وجود دارد می‌توانیم بهترین سهام‌داران را داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :