۱۹ دی: رئیس دانشگاه طلوع مهر گفت: مستضعفان جهان نگاه‌شان به انقلاب اسلامی است؛ کسانی که آرمان شان انقلاب اسلامی است، نبض‌شان با نبض انقلاب می‌زند و قلب‌شان با قلب این انقلاب می‌تپد. با فراز وفرود ما آنها هم فرازوفرود می یابند.
مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و دانشگاه طلوع مهرقم در این دانشگاه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی در ابتدای این مراسم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وعرض تسلیت وفات حضرت زینب کبری (س) بااشاره به آیه ۵۸ سوره نساء «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا» گفت: منظور از امانات  در این آیه چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟ آیا منظور فقط امانت های متعارف و یا مادی و محسوس است یا حوزه‌های معنوی وغیرمحسوس را هم شامل می‌شود؟
وی افزود: امانات شامل یک طیف وسیعی است که هم شامل امانات الهی می گردد وهم شامل امانات متعارف بین مردم، هر چند که نوع غالب نگاه به امانت، نگاه به مادیات و محسوسات است ولی امانت در آیه شریفه  شامل امانات مادی متعارف زندگی بشری و امانت‌های غیرمحسوس و غیرمادی از قبیل فرهنگ، تعلیم و تربیت، آموزش وپرورش انواع واقسام منصب های دولتی وغیر دولتی، مسئولیت‌های اجتماعی واجرایی، عدالت و داوری و حکمیت بین مردم چه به صورت رسمی و دولتی و یا به صورت کدخدامنشی و حل اختلاف و قضاوت در یک منازعه و یا دعوای خانوادگی.در واقع اهمیت امانت ها و سرمایه‌های غیرمادی از سرمایه‌های مادی بیشتر است ولی متاسفانه ما نوعاً به آن بی‌توجه هستیم و از آن غفلت می‌کنیم.
وی سرمایه اجتماعی و حسن اعتمادی که بین افراد یک جامعه وجود دارد و عامل محرک بسیاری از رویدادهای بزرگ تاریخی هست را جزء امانات برشمرد و گفت: مگر امام راحل(ره) با پشتیبانی همین سرمایۀ اجتماعی و اعتماد که مردم به ایشان داشتند، رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را ساقط نکرد؟ و بر همین اساس در لحظه ورود به ایران و در بهشت زهرا فرمود:«من به پشتیبانی مردم و این ملت توی دهان این دولت می‌زنم». امام راحل (ره) پشتیبانی مردم را به حساب شخص خودش واریز نمی کرد هرچند که مرجع تقلید بود و مقلدین برای انجام فرمانش سر از پا  نمی‌شناختند. خیلی از ما به خاطر داریم که شعار «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» در پشت دیوارهای بیمارستان قلب تهران در زمستان سال ۵۸ حاکی ازحقیقت بود و صرف احساس نبود.
دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم افزود: امام این پشتیبانی که ما از آن به «سرمایه اجتماعی» یاد می‌کنیم را برآمده از تلاش هزار ساله علمای تشیع، خون شهدا وفداکاری وجانبازی انسان‌هایی می‌دانست که در راه اسلام و قرآن انواع سختی‌ها و مصائب را تحمل کردند و لذا فرمود: نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد و یا فرمود ان‌شاء‌الله این انقلاب به دست صاحب اصلی‌اش حضرت صاحب الامر(عجل الله) برسد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی سپس گفت: بنابراین منظور از امانات الهی همه نعمت‌های مادی و غیرمادی است که خداوند در اختیار ما قرار داده یا دیگران به عنوان اعضای جامعه بشری و یا جامعه ایمانی و اسلامی در اختیار ما قرار داده اند و باید بدانیم انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران در سال ۵۷ بزرگترین امانت الهی است که به فضل و عنایت خداوند و به پاس زحمات قرن ها تلاش و فداکاری به ملت ایران هدیه گردید و امروز ما هستیم و این مسئولیت عظیم الهی که باید از آن بدرستی حفاظت و نگهبانی کنیم.
رئیس دانشگاه طلوع مهر گفت: مستضعفان جهان نگاه‌شان به انقلاب اسلامی است؛ کسانی که آرمان شان انقلاب اسلامی است، نبض‌شان با نبض انقلاب می‌زند و قلب‌شان با قلب این انقلاب می‌تپد. با فراز وفرود ما آنها هم فرازوفرود می یابند.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی در ادامه گفت: اگر بخواهیم حفاظت انقلاب و پاسداری از دستاوردهای آن را صرفاً وظیفه قوای مجریه، مقننه و قضائیه بدانیم، در اینجا حفظ امانت نکرده‌ایم هرچند که این مسئولان با رای مردم انتخاب شده باشند ولی وظیفه نظارت و حفاظت و پاسداری از انقلاب اسلامی بر دوش آحاد ملت است. همه کسانی که در این مرز و بوم زندگی می کنند وظیفه دارند از شخصیت و کیان و اعتبار و اعتماد و سرمایه اجتماعی خودشان همانند تعصبی که به مال و اموال شخص خود دارند حمایت و پشتیبانی نمایند.
 وی افزود: حفظ امانت الهی که « انقلاب اسلامی ایران» از بارزترین مصادیق آن است، یک وظیفه همگانی است. ما نمی توانیم با این حرف که مدیران و متصدیان امور صرفاً مسئولیت دارند، شانه از زیر مسئولیت خالی کنیم. بله مدیران در هر سطحی که باشند باید پاسخگو باشند که با سرمایه اجتماعی ملت چه کردند؟ زندگی و معیشت مردم، فرهنگ اجتماعی، کسب وکار و اقتصاد مردم، محیط زیست و.....همه بعنوان امانت در اختیار مردم قرار دارد تا کاری بکنند و رضایت عامه تحصیل نمایند. اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید بر مطالبه گری می نمایند حاکی از آن است که همه ما مسؤلیت داریم.
وی در پایان گفت: امروز ایفای امانت به معنای پای بندی به آرمان‌های امام راحل (ره) واجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله) است و این امری است که لامحاله به کارآمدی نظام و تقویت مردم سالاری دینی و نظارت اجتماعی خواهد انجامید.

  • نویسنده :
  • منبع :