19 دی: یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن برخی معافیت‌های تحریمی را برای ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های غنی‌سازی ایران تمدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن»، بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره که این پایگاه خبری به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرده، دولت بایدن یکسری معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده است که به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اجازه همکاری هسته‌ای در سایت‌های غنی‌سازی ایران را می‌دهد.
بر اساس این گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) مجوز این معافیت‌ها را صادر کرد اما کنگره تا اواخر ۳ فوریه (۱۴ بهمن ماه) و پس از آن‌که فری بیکن شروع به تحقیق و پرس و جو درباره این معافیت‌ها کرد، از این تصمیم مطلع نشد.
منابع ارشد کنگره می‌گویند که دولت بایدن در تلاش است که در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ائتلاف نظامی ایران و روسیه، این معافیت‌ها را از میان بردارد.
بر اساس این گزارش،‌ این معافیت‌های تحریمی که بقایای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، مجوز ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های هسته‌ای ایران همچون فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد.
طبق این گزارش، دولت بایدن این بار تصمیم گرفته است علیرغم تمدید معافیت‌های تحریمی، یکسری تحریم‌های خاص را برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید ایران به دست روسیه اعلام کند به امید آن‌که همکاری تهران و مسکو را محدود کند.

  • نویسنده :
  • منبع :