سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۴۳ مورخه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان « ۳ نگرانی مهم امام درباره آینده انقلاب» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

امام خمینی در بیاناتشان همواره خطر دشمنان خارجی را به شرط اتحاد ملت و حفظ محورهای اساسی انقلاب بی‌تأثیر دانسته و هیچ‌گونه خطری از این لحاظ احساس نمی‌کرد. برعکس به شدت نگران انحراف انقلاب آر اهدافش و به وجود آمدن تفرقه و اختلاف در کشور بود. امام معتقد بودند با قانون‌گرایی می‌توان اختلافات را حل کرد و کشور را به ساحل نجات رهنمون ساخت. امام حفظ وحدت کلمه و وحدت مقصد را مهم می‌دانستند و می‌گفتند: خواست همه یک جمهوری اسلامی، یک حکومت عدل، یک حکومت انسانی... این دو تا جهت را حفظ کنید... و نگذارید اختلاف پیدا بشود، اگر ما حفظ کنیم این وحدت کلمه و وحدت مقصد [اسلام] تا آخر پیروزیم. ج 7، ص 280
امام خمینی هم‌چنین از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به حکومت طاغوتی نگران بوده و آن را یکی از آسیب‌های عمده انقلاب برشمرده‌اند: طاغوت برای خاطر این‌که پسر کی بود و نوه کی بود که نبود، برای اعمالش بود، اگر اعمال ما هم یک اعمال طاغوتی باشد، برای خود باشد، نه برای ملت، دعوا بکنیم سر خودمان، نه برای مصالح ملت، این همان طاغوت است، منتها به یک صورت دیگری در آمده، اما طاغوت است. ج 13، ص 75
وارونه نشان دادن چهره اسلام یکی از آسیب‌های تهدید کننده نظام اسلامی است که امام درباره آن هشدار می‌دادند، زیرا کنار گذاشتن ظاهر اسلام، در ایران ناممکن است ولی وارونه به تن نمودن آن آسان است. وانگهی اگر اسلام وارونه به تن شود نه تنها کارگزاران نظام ضربه می‌بینند، که از دیدگاه امام، مکتب (اسلام) از همه امور مهم‌تر است: ایشان تأکید داشتند: اگر روحانیون که در رأس جامعه هستند روی موازین مقررات به طور دقیق عمل نکنند، اگر دولت به طور دقیق عمل نکند... و اعمالشان را تطبیق ندهند با اسلام، یک صورت قبیحی از اسلام در خارج منعکس می‌شود... الآن یک تکلیف بسیار بزرگی به عهده همه ماست، من یک طلبه هستم این تکلیف را دارم، آقایان [روحانیون] این تکلیف را دارند، سایر قشرها هم دارند، که کوشش کنیم وجهه اسلام را آن طور که هست نمایش بدهیم، نه آن طوری که خلفایی مثل معاویه و یزید... جلوه می‌دادند... و اسباب این می‌شد که یک وقت وجهه اسلام را در دنیا دگرگون کنند. ج 7، ص 33.
یکی از چهار ستون نظام اسلامی در اندیشه امام، «آزادی» است. امام می‌فرمودند: هر حکومتی که میل به استبداد کند، طاغوت است، زیرا خلاف موازین اسلامی عمل کرده است: اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری بکنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طوری رأی داد، ما هم از آن تبعیت می‌کنیم. ما حق نداریم، خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که به ملتمان یک چیزی را تحمیل کنیم. ج 10، ص 181


  • نویسنده :
  • منبع :