۱۹ دی: نشست داورانِ «فیلم‌هایِ قرآنی» چهل و یکمین جشنواره بین المللیِ فیلم فجر با علیرضا مُعاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ۱۹ دی، هیئت داوران فیلم های قرآنی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر متشکل از عباس صالح مدرسه ای، بهمن حبشی، امیرعباس قِلیچ لو، سید مصطفی زراوندیان و محمدرضا اسلاملو در نشستی مشترک با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتایج پنجمین دوره ارزیابی خود از آثار بخش سودایِ سیمرغ را مطرح کردند.

در ابتدا عباس صالح مدرسه ای به عنوان رئیس هیئت داورانِ فیلم های قرآنی گفت: بحمدالله این پنجمین دوره از داوری آثار قرآنیِ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است که امسال آقای دکتر معاف و همکارانشان در معاونت قرآن و عترت (ع) همه شرایط و ملزومات را فراهم کردند تا بدون هیچ گونه مشکلی، هیئت داوری بتواند کار خود را با دقت به سرانجام برساند که جای تقدیر و تشکر دارد و نمی توان از آن گذشت.

وی افزود: در بررسی آثاری که از کلام الهی وام گرفته اند، آنچه در اولین مرحله حائز اهمیت است، «پژوهش و فیلم نامه» مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآنی است و تخصص های دیگرِ فیلمسازی بعد از فیلم نامه دیده می شوند. با پیگیری‌های مُجدانه ای که طی سال های گذشته داشته ایم، توجه به پژوهش های تخصصی در حوزه فیلم نامه های قرآنی، به تدریج در حال نهادینه شدن است و امسال به بلوغ رسیدنِ فیلمنامه نویسانِ قرآنی را در بخش سودای سیمرغ شاهد هستیم.

صالح مدرسه ای با انتقاد از مسئولین مختلف دستگاه ها برای عدم حمایت جدی و شرافتمندانه از تولید و ساخت فیلم های قرآنی و به حاشیه راندن این مهم گفت: اغلب مسئولین به میدان نمی آیند و تنها با شعارهای تبلیغاتی و با به زبان آوردنِ عنوانِ فیلم های قرآنی، کسب اعتبار می کنند و مکرر دیده شده که هنگام مراجعه سینماگرانِ قرآنی برای تولیدات فاخر گره گشایی نمی‌کنند.

سپس محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و پیشکسوت این جمع، «امید به آینده» را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: آینده ای که به آن سمت می‌رویم، شتاب برداشته و لازم است با وقایع و اتفاقات مهمی که در پیش رو است، از این غفلت بیرون بیاییم.

وی با قدردانی از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: باعث خوشحالی است که در این وانفسا، باب هایی باز است و الان وقتش است که منظومه نگاه قرآنی در سینما پیاده شود. در چنین شرایطی، منتظر ساخته شدنِ فیلم هایی نباشیم که آیا روح قرآن دارد یا نه؟ بلکه پیش قدم شویم و با همین بضاعت موجود، نوک پیکان سینما و صنعتِ این هنر تاثیر گذار را با این حق آشنا کنیم. برنامه ریزیِ کلان داشته باشیم، فقط کافی است که باور کنیم که می شود و منتظر نمانیم. یادمان نرود که هالیوود در اتاق فکرهایی که دارد، برنامه دقیق و دراز مدتی را بر علیه قرآن و بشریت طراحی کرده است.


در ادامه، بهمن حبشی استاد دانشگاه و داور برجسته فیلم های قرآنی گفت: باید پناه آورد به قرآن. این که چه اندازه این محصولات می تواند موثر باشد و قرآن پناهگاه این حرکت باشد، پنج سال بعد تاثیرش بر سینما معلوم می شود و آثارش را در فیلم نامه های جدید می بینیم.
وی با اشاره به آسیب‌شناسی مفاهیم قرآنی در آثار سینمایی خاطرنشان ساخت: با جوی که سال ها ایجاد کردند، از بس از شعارزدگی ترسیدیم، از اصل موضوع هم غافل شدیم؛ در حالی که فیلم قرانی می‌تواند عبارات، اشارات، لطائف و حقایق را هنرمندانه و به موقع به مخاطب منتقل کند و بیمه شعارزدگی هم به وجود نیاید.

امیرعباس قِلیچ لو داور دیگری که فیلمنامه نویسی و بازیگری در فیلم های قرآنی را در کارنامه خود دارد گفت:الان بدیهی است که سینمای قرآنی، فقط آن فیلمی نیست که مستقیم به قصص قرآن بپردازد، بلکه در همه ژانرها معارف و دستورات الهی به صورت رئال، انیمیشن و مستند قابل ارائه به مخاطبانِ مشتاق و تشنه است.
وی افزود: هنوز توجه خاص به تولید و ساخت فیلم های قرآنی در بین مسئولین و دست اندرکاران مختلف نهادینه نشده و دست اندکاران تولیدات سینمایی در سیستم های رسمی، علاقه ای از خود نسبت به تولید و توزیع آثار قرآنی نشان نمی دهند.

سید مصطفی زراوندیان فیلمنامه نویس و کارشناس نشانه شناسیِ تصویری، که یکی دیگر از داوران این دوره  است با اشاره به رشد کیفی برخی فیلم نامه های این دوره از آثار جشنواره فیلم فجر گفت: ترکیب محتوای غنی و حساب شده با تکنیک های حرفه ای، آثار بدیعی را خلق می‌کند. اگر مشاور های فنی و تخصصی به فیلمنامه نویسان حرفه ای ارائه شود و زحمت  آن ها را برای استخراج مفاهیم قرآنی کم کنیم، به نگارش و تالیف فیلم نامه های قرآنی سرعت می بخشیم.

در پایان این نشست دکتر علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به نظر مفسرین در خصوص «آیه هنر دینی» در قرآن کریم نکاتی را برای جمع داوران تشریح نمود و در ادمه گفت: ما در بحث‌های تئوریکِ زیرساختی می توانیم با کمک شما متخصصینِ فیلم های قرآنی یک سند مانند، یک مانیفست هم تولید کنیم.
 وی با ابراز خرسندی از ترکیب وزین هیئت داوران افزود: تجمیع نگاه‌های صاحب نظران قرآنی، سینمایی و حوزه علوم ارتباطات اجتماعی می‌تواند برای هموارسازی و نهادینه شدنِ تولید و عرضه فیلم های قرآنی موثر باشد. پیشنهاد می کنم حرکت سینمایی و قرآنی این جمع حفظ شود و شروعی برای برنامه ریزی های کلان در آینده باشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان شهید آوینی پیرامون «سینمای رحمانی در مقابل سینمایی شیطانی» تاکید کرد: این هیئت و ترکیب متخصص می تواند مقدمه یک حرکت جمعی تشکیلاتی باشد و در شرایط پیچیده امروز عملاً پرچم «هنر قدسی» را برافراشته نگه دارد. ما از تشکل سینماگران قرآنی حمایت می کنیم.

بر این اساس این گزارش، چکیده سوابق تخصصیِ هیئت داوران فیلم های قرآنی چهل و یکمین جشنواره بین المللی را می‌توان چنین برشمرد:

عباس صالح مدرسه‌ای
دانش آموخته رشته ادبیات و کارشناسی هنر،
پژوهش و کارگردانيِ بیش از هشتاد فيلم بلند و کوتاه داستاني و مستند از سال 1367
نگارش و انتشار شصت و پنج فیلمنامه سینمایی و رمان
«فيلمساز خادم قرآن» به انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خاطر ساخت مجموعه فيلم‌هاي قرآني 1383
«فيلمساز خادم اهل‌بيت(ع)» به انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خاطر ساخت مستندهای تخصصی قرآن و عترت 1384
مراسم ويژه تجليل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «به پاس يک عمر فعاليت در حوزه قرآن و سينما» 1389
نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی در انجمن خادمانِ قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از سال 1391
طراح و مبتکر جشنواره فيلم هاي قرآني
تدريس در مراكز هنري و سينمايي

بهمن حبشی
فارغ التحصیل حوزه و دانشگاه
پژوهشگر، ایده پرداز و مشاور در تولید سریال ها و فیلم های سینمایی
تدریس در دانشگاه های تهران
مسئولیت فرهنگی در وزارت خارجه
مدیرکل ساخت و تولید سازمان سینمایی کشور
مدیرکل طرح و برنامه شرکت فرهنگی هنری صبا
مدیرکل شبکه نمایش خانگی
مدیرکل موسسات سینمایی

امیرعباس قِلیچ لو
تحصیل در رشته سینما در «مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی» 1371
پژوهش و نگارش فیلم نامه های سینمایی و بازنویسیِ تعدادی فیلم نامه قرآنی
بازیگری در آثار مشهور سینما و تلویزیون
فارغ التحصیل روانشناسی بالینی
طراح پروژه بدیع «روانشناسیِ بازیگری»
مدیریت عالی برنامه ریزی در سینما و تلویزیون
کارگردانی نمایش افتتاحیه و اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
مدیریت کارگاه های نمایش دانشگاه آزاد اسلامی تهران
ساخت فیلم مستند

سید مصطفی زراوندیان
کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش نشانه شناسی تصویری
فیلمنامه نویس
دبیر جشنواره فیلم آیات سال های 94، 96، 98
دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی استاپ موشن
دبیر جشنواره سراسری فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی استان های گیلان و گلستان
دبیر بخش تجسم هنر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

محمدرضا اسلاملو
فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه تگزاس
مدرس مدرسه عالی تلویزیون و سینما در رشته کارگردانی
مدیر تولید دانشکده صدا و سیما
بنیان گذار گروه تلویزیونی جهاد سازندگی و سپاه پاسداران
مستندساز دفاع مقدس
کارگردان فیلم های شاخص دفاع مقدس نظیر: «آبادان، شهر مظلوم»، «خیبر تا کربلا» و «چوب های خشک»
کارگردان فیلم مشهور «امروز، فلسطین»
ساخت مجموعه های مستند «مسلمانان جهان»، «تولد دوباره» و «انتظار موعود»
ساخت فیلم های سینمایی «باغ سید» و «صبح نزدیک»

  • نویسنده :
  • منبع :