19 دی: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس از سفر به قطر دوباره مواضع کشورش را درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مطرح کرد و از رایزنی‌ها با سران کشورهای خلیج فارس در این باره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آی وابسته به امارات عربی اهداف سفر برایان هوک را رایزنی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در نشست آینده شورای امنیت بیان کرد و نوشت:نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس از سفر به قطر دوباره مواضع کشورش را درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مطرح کرد و از رایزنی‌ها با سران کشورهای خلیج فارس در این باره خبر داد.

 برایان هوک در  یک سخنرانی ویدیویی گفت: من با رهبران  کشورهای خلیج فارس و سراسر جهان گفت‌وگو کرده‌ام.

وی مدعی شد: هیچ کسی بر این باور نیست که ایران باید بتواند آزادانه جنگ افزارهای معمولی مانند جت‌های جنگی و انواع متعددی از موشک‌ها را خریداری کند. 

هوک در ادامه با بیان ادعاهایی علیه ایران گفت: اگر شواری امنیت سازمان ملل نتواند تا ۱۸ اکتبر تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، ایران خواهد توانست این تسلیحات را آزادانه خرید و فروش کند. تصور کنید که اگر این اتفاق بیفتد، منطقه چگونه به نظر خواهد رسید. درگیری‌ها در کشورهایی همچون سوریه و یمن به طور حتمی شدت خواهد یافت.
بر اساس این گزارش، ادعاهای برایان هوک در این باره در پی این مطرح می شود که اخیرا با نزدیک شدن پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر، دولت آمریکا در تلاش بوده است با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای دیگر عضو شورا را مجاب به حمایت از تمدید این تحریم علیه ایران کند.

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه قطر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی روز یکشنبه در جریان دیدار با هوک علاوه بر تحولات منطقه، روابط دوجانبه و منافع مشترک را مورد بررسی قرار داد.

وزیر امور خارجه قطر بر اهمیت روابط راهبردی قطر و آمریکا و همچنین ادامه همکاری بین دو کشور در راستای رسیدن به ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.

وی همچنین تصریح کرد که عدم افزایش تنش و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک به عنوان تنها راه حل تمام بحران‌ها در منطقه اهمیت دارد.

هوک نماینده ویژه آمریکا دیروز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره قطر برای چندمین بار بر درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تأکید کرد.

وی مدعی شد که تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با هدف حفاظت از صلح در منطقه است.

وی افزود: واشنگتن، ایران را از کار نیابتی علیه منافع آمریکا در منطقه محروم خواهد کرد.

این مقام آمریکایی همچنین در خصوص بحران در روابط میان عربستان و متحدانش با قطر که از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با ادعای حمایت قطر از تروریسم آغاز شد،  اعلام کرد که این درگیری خیلی طولانی شده و در نهایت به زیان منافع منطقه‌ای مشترک است.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرآنلاین