19 دی: ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ روسای جمهور ایران و چین و هراس واشنگتن از تقویت روابط دو کشور، خواستار مقابله پکن با سیاست‌های تهران شد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز سه شنبه در دیدار با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به صراحت تاکید کرد: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را بطور استوار و تزلزل ناپذیر حفظ خواهد کرد و به مشارکت سازنده در مسیر از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای ایران ادامه خواهد داد. 

به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره دیدار روسای جمهور ایران و چین و حمایت پکن در از سرگیری مذاکرات برای توافق هسته ای با تکرار ادعاهای ضد ایرانی گفت: جمهوری خلق چین را تشویق می کنیم برای مقابله با سیاست‌های ایران که منطقه را بی‌ثبات می‌کند و شرکا و متحدان ما را تهدید می‌کند، گام بردارد. 

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی بالستیک، سایر فعالیت‌ها و اقدامات مخرب آن، در منطقه عمیقا بی‌ثبات‌کننده هستند. این اقدامات نه تنها برای ما بلکه برای چین نیز نگران کننده است. 

پرایس ادعا کرد: چین می تواند نقش خود را ایفا کند و به ایران بگوید اقدامات مخرب آن قابل قبول نیست. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: امیدواریم که در این چالش، جمهوری خلق چین از نفوذ خود در جهتی استفاده کند که به نفع هر دوی ما باشد. 

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن همچنین درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: مدتی است برجام در دستور کار ما نبوده است. 

پرایس درحالی که بارها خود و دیگر مقامات واشنگتن مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران شده اند، به دنبال سوالات پی در پی خبرنگار ایرانی – آمریکایی یکی از رسانه های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران که رویکرد آن، تخریب مسیر دیپلماسی و از سرگیری مذاکرات احیای برجام با توسل به ناآرامی های اخیر در ایران است، مدعی شد که اظهارات ایران را مبنی بر اینکه مشتاق از سرگیری مذاکرات برجام هستیم، رد می‌کنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: پیام ما به ایران بسیار روشن است، کشتن مردم خود و ارسال پهپاد به روسیه را متوقف و شهروندان آمریکایی را که به ناحق بازداشت کرده‌اید آزاد کنید. 

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد: در خصوص تحریم ها علیه ایران باید بگویم ما نگران عدم رعایت و همچنین رعایت بیش از حد  آنها هستیم زیرا رعایت بیش از حد می تواند بر مردم ایران تاثیر بگذارد. تحریم های ما مردم ایران را هدف قرار نمی دهند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: آنها وسیله ای برای یک هدف هستند و بر برنامه هسته ای، برنامه موشکی و نقض حقوق بشر ایران متمرکز شده اند. 

پرایس مدعی شد: ما به صورت مکرر با شرکت ها و کشورها در تماس هستیم تا به آنها اعلام کنیم در زمینه تامین نیازهای مردم ایران، تحریم های ما مجازات کننده نیستند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر درباره نشست مخالفان جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه جورج تاون واشنگتن در ادامه تداوم دخالت در امور داخلی ایران ادعا کرد: تنها مردم ایران می توانند در خصوص خواسته های خود صحبت کنند. جوامع ایرانی خارج از این کشور روابط مهمی با ایران دارند و ما به صورت مکرر خواهان شنیدن نظرات آنها در خصوص ایران هستیم. 

وی مدعی شد: هیچ‌کس حتی دولت ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند به جای مردم ایران صحبت کند و تنها مردم ایران هستند که حق دارند آینده خود را تعیین کنند. 

ند پرایس ادعا کرد:  ما به خواسته های مردم ایران و جوامع خارج از این کشور گوش می دهیم و به دنبال راه هایی هستیم که از خواسته های آنها حمایت کنیم. 

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است. 

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :