19 دی: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هنگام تصویب بودجه سالانه کشور باید بودجه ای برای اعطای وام به ناشران مدنظر باشد تا کار نشر را انجام دهند و با این کار کتابخوانی در جامعه رونق پیدا می کند.
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در آیین افتتاح ششمین نمایشگاه کتاب دین در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قم اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی باید با تقویت بنیه فرهنگی جامعه همراه باشد، چراکه انقلاب ما فرهنگی بود و وزن سنگین انقلاب در بعد فرهنگی آن خلاصه می شود.
وی بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد، سیاست و اجتماع را با رویکرد فرهنگی تعبیر می کنند و اگر نمایشگاه کتاب دین را در مهد علم و دانش و فضیلت برگزار می‌کنیم هدف کلیدی باید آن باشد که بنیه فرهنگی جامعه ما تقویت شود.
وی افزود: دشمن از ابتدای انقلاب فرهنگ را نشانه گرفته بود و در حوادث اخیر نیز همین گونه بود و دشمن سرمایه گذاری خود را از طریق فضای مجازی و ناتوی فرهنگی رسانه ای و تبلیغاتی متمرکز کرده بود تا بر تغییر فرهنگ جامعه تاثیر بگذارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه های کتاب به فعال کردن چاپخانه ها و امکانات و تسهیلات برای ناشران منجر می شود.
وی گفت: امروز تامین کاغذ ارزان برای مولف و ناشر یکی از کالاهای اساسی است که در امور معیشتی جامعه قرار گیرد.
حسینی بوشهری با تاکید بر این که باید بستر و شرایط کتابخوانی را فراهم کنیم گفت: آن چنان کار نشر و کتابخوانی باید در کشور توسعه پیدا کند که در قطارها، فرودگاه ها و هواپیماها و پایانه های مسافری و در هر کجا که بشود برای مسافران کتاب های کم حجم و جذاب تهیه شده و در اختیار مسافران قرار گیرد و به صورت امانی آن ها را مطالعه کنند.
وی با اشاره به این که تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی باید هدف از برگزاری نمایشگاه های کتاب باشد گفت: اکنون کتاب ها در شرایطی گران عرضه می شود و باید تخفیف های مناسب به مردم ارائه شود و وزارت ارشاد این فضا را ایجاد کند تا احساس کنیم خانه های مردم رونق دیگری با کتاب پیدا می کند و این مساله خوشحال کننده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تقویت روحیه و نشاط در میان نویسندگان را مهم قلمداد کرد و افزود: افرادی کتاب های زیادی نوشته اند اما درگیر گرانی کاغذ هستند و هم چاپخانه و هم نویسنده دچار مشکل است و نویسنده ای که نشاط ندارد قلم روی کاغد نمی برد و معتقد هستیم جامعه اسلامی انقلابی و دینی باید دغدغه مندی نسبت به این مسائل داشته باشد.
وی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با قامت استوار مسائل فرهنگی جامعه و کتاب و کتابخوانی را مورد توجه قرار دهد و در کمک به حل مشکلات پای کار باشد.
حسینی بوشهری گفت: امروز ناشران و تولید کنندگان محصولات فرهنگی، رزمندگان جبهه فرهنگ کشور هستند و پاسداری از ارزش های فکری جامعه برعهده آنان است.
امام جمعه قم افزود: روزانه شبهات بسیاری در کشور گسترش پیدا می کند لذا باید در ناشران و نویسندگان، توانمندی ایجاد کنیم و وزارت ارشاد از آنان حمایت کند تا در برابر دشمن قوی باشیم.
حسینی بوشهری تاکید کرد: کتاب هایی که به بازار عرضه می شود باید متناسب با شان نظام اسلامی و اسلام و آموزه های دینی باشد.
ششمین نمایشگاه کتاب دین امروز چهارشنبه با حضور ۱۱۰ ناشر و عرضه ۲۱ هزار جلد کتاب در محل دائمی نمایشگاه های قم افتتاح شد و تا یکم اسفند ادامه دارد.
علاقمندان به کتاب در حوزه دین می‌توانند صبح‌ها از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در آن حضور یابند.

  • نویسنده :
  • منبع :