19 دی: "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی انتشار گزارش یک رسانه آمریکایی درباره گفتگوهای غیرمستقیم برای تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن، بطور ضمنی کلیت آن را تایید کرد اما گفت که در موقعیتی نیست که تمام جزئیات این گزارش را تایید کند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن درباره گزارش شبکه خبری ان ابی سی نیوز درخصوص گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احتمال تبادل زندانیان از بیان جزئیات خودداری کرد و گفت: در موقعیتی نیستم که تمام جزئیات این گزارش را تایید کنم اما هسته اصلی این گزارش نشان می‌دهد که ما به انجام هر اقدامی برای آزادی شهروندان آمریکایی متعهد هستیم.
این مقام وزارت خارجه دولت بایدن در تداوم ادعاها درباره زندانیان دو تابعیتی ها افزودد: ما به انجام هر اقدامی برای آزادی شهروندان آمریکایی که به ناحق در ایران زندانی هستند، متعهد هستیم.
شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حال مذاکره غیرمستقیم با جمهوری اسلامی ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان است تا آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را تضمین کند و قطر و انگلیس نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا می‌کنند.
این رسانه آمریکایی با بیان اینکه ادعا که این مذاکرات پیشرفت داشته اما رسیدن به توافق نهایی کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد، همچنین به نقل از سه منبع آگاه به روند مذاکرات مدعی شده است که دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که قبلاً در سال ۲۰۲۱ مورد بحث قرار گرفته بود و می‌تواند شامل تبادل احتمالی زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار وجوه مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی شود.
ان بی سی نیوز مدعی شده است فرمول پیشنهادی به ایران اجازه دسترسی به این منابع مالی را می‌دهد، اما فقط برای خرید غذا، دارو یا سایر اهداف بشردوستانه که در تطابق با تحریم‌های موجود ایالات متحده علیه ایران است و دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی سازو کارهای ممکن را برای نحوه انتقال وجوه مسدود شده با کشور ثالثی مانند قطر که احتمالاً بر این انتقال نظارت می‌کند، بررسی کرده‌اند.
ند پرایس از تایید بخش هایی از گزارش ان بی سی نیوز درباره آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده جمهوری اسلامی در کره‌جنوبی خودداری کرد و افزود: ما بصورت منظم با شرکای خود در سراسر جهان تعامل داریم و از آنها به خاطر حمایت از تحریم‌ها تشکر می‌کنیم، مگر اینکه ایران به چالشی که برنامه هسته ای آن برای ما ایجاد می‌کند، رسیدگی کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال احیای برجام پس از تبادل زندانیان گفت: ما نشان داده‌ایم حتی زمانی که روابط در سطح پایینی قرار دارند، می‌توانیم منافع خود را به طور موثر دنبال کنیم. بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه همیشه جزو علایق ما بوده است.مصمم هستیم هر کاری که می توانیم برای تامین امنیت و رفاه شهروندان خود انجام دهیم.
پرایس  درباره سفر رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عمان اظهار داشت:  همانطور که راب" بیان کرد آنها درباره مسائلی مرتبط با ایران گفتگو کردند. تمام تعاملات او اکثرا بر ایران متمرکز است و عمان نقش بسیار مفید و مهمی در تصمیم ایران برای آزادی باقر نمازی ایفا کرد.
این مقام وزارت خارجه دولت بایدن با تکرار ادعاها علیه تهران تصریح کرد: وقتی راب در جهان سفر می‌کند، ایران همیشه اولویت دستورکار است. درباره برنامه هسته‌ای ایران، چالش‌هایی که ایران برای نظم جهانی دارد، سرکوب و خشونت علیه مردم خود، حمایت ایران از روسیه با پهپاد برای جنگ در اوکراین و بازداشت آمریکایی‌ها از این دست موضوعات هستند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا کنون در حال تبادل پیام با ایران درباره احیای برجام است، گفت: خیر، برجام برای ماهها است  که در تمرکز ما نیست. تمرکز ما روی سه مووضع است، اینکه ایران باید کشتار و سرکوب مردم خود را پایان دهد، کمک های امنیتی و پهپادی به روسیه را متوقف و آمریکایی‌ های بازداشت‌ شده را آزاد کند.

  • نویسنده :
  • منبع :