19 دی: وزیر خارجه عراق با اشاره به تماس هایی که با مسئولان ایرانی و آمریکایی داشته است گفت که اختلافات تهران و واشنگتن بر عراق تاثیر می گذارد.
فواد حسین در گفت وگو با الشرق تاکید کرد که بغداد روابط خوبی با تهران و واشنگتن دارد و تنش های میان این دو کشور چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بر عراق تاثیر می گذارد.
وی با بیان اینکه بغداد حیات خلوت هیچ کشوری نیست و موضع عراق در این زمینه روشن است، گفت که نبود تنش میان کشورهای منطقه به سود عراق است و اگر تهران ‌و واشنگتن نتوانند اختلافات خود را حل کنند بغداد می تواند بحران میان این دو کشور را مدیریت کند.
فواد حسین گفت که عراق درخصوص دلایل توقف مذاکرات هسته ای با ایران و چگونگی ازسرگیری این روند با آمریکا تبادل نظر کرده است.
وی خاطرنشان کرد که تاثیراتی از سوی ایران بر عراق وجود دارد اما این امر بدین معنا نیست که تصمیمات سرنوشت ساز بغداد به دست تهران باشد.
وزیر خارجه عراق گفت که رویکرد واضحی در سیاست عراق وجود دارد و آن لزوم حرکت به سوی استقلال در تصمیم گیری در بسیاری از زمینه ها است.
وی در بخش دیگری گفت که ایران همسایه عراق است و روابط با آن بسیار مهم است، عراق مشترکات زیادی با ایران دارد و بر اساس همین امور تصمیم گیری می کند، ایران و عراق روابط تاریخی، دینی، جغرافیایی و اقتصادی باهم دارند.
فواد حسین گفت که عراق در دهه های اخیر و از زمان حمله آمریکا شاهد دخالت های نظامی زیادی بود و در این سال ها حاکمیت خود را از دست داده بود اما در سال ۲۰۱۷ و بعد از شکست داعش، عراق بار دیگر جان گرفت و گام های مهمی به سوی بازگرداندن حاکمیت اتخاذ کرد اما این حاکمیت به طور کامل نبود.
وی گفت که یکی از دلایل عدم تحقق کامل حاکمیت عراق تاثیر گذاری برخی از کشورهای همجوار مانند ایران بر جامعه عراقی است زیرا روابط فکری و ایدئولوژیک با تهران وجود دارد و این یک حقیقت است.
فواد حسین همچنین اعلام کرد که گفت وگوهایی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران داشته و درخصوص مسائل متعددی رایزنی کرده است.
وزیر خارجه عراق در بخش دیگری گفت که کشورش روابط خوبی با ریاض دارد و در بسیاری از مسائل باهم رایزنی می کنند.
فواد حسین گفت که شرکت های سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج (فارس) می توانند نقش مهمی در عراق ایفا کنند به خصوص اینکه زیرساخت های عراق از بین رفته و نیاز به بازسازی دارد.
فواد حسین همچنین تاکید کرد که دیدارهای امنیتی میان تهران و ریاض در بغداد برگزار شد و این دیدارها مقدمه ای برای دیدارهای سیاسی است و در کاهش تنش ها تاثیرگذار بوده است.

  • نویسنده :
  • منبع :