19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه با رد مطالب مندرج در بیانیه سومین نشست کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جمهوری اسلامی ایران، صدور چنین بیانیه‌هایی را در راستای راهبرد دیرینه رژیم آمریکا در تفرقه‌انگیزی بین کشورهای منطقه دانست.
ناصر کنعانی با رد اتهامات تکراری و ملال آور وارده در بیانیه مذکور افزود: فروش میلیاردها دلار سلاح و جنگ‌افزار از سوی آمریکا به کشورهای منطقه، حمایت از تروریسم تکفیری، استمرار حمایت تمام عیار از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و جنگ ویرانگر چندین ساله علیه ملت یمن، ماحصل سیاست‌های مخرب و مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس بوده و ثبات و امنیت منطقه را برهم زده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اعتقاد و پایبندی مسئولانه جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی منطقه‌ای و پایان بحران‌ها از طریق راه حل سیاسی و نیز روابط مطلوب و رو به رشد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه، ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه با درک صحیح نیات منفعت‌طلبانه و سیاست‌های شرورانه آمریکا در منطقه، در مسیر صلح و امنیت و توسعه پایدار منطقه گام بردارند.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وفق حقوق و تکالیف ذیل معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه جامع پادمان بصورتی سازنده ادامه داده و تحت تاثیر فشارهای سیاسی و جوسازی های تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد.


بر اساس این گزارش، آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس عصر پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک به تکرار اتهامات بی اساس علیه ایران پرداختند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس پس از برگزاری نشست کارگروه مشترک خود بیانیه‌ای علیه ایران صادر کردند.
بر اساس این گزارش، در این بیانیه با استناد به اتهامات تکراری و بی اساس علیه ایران، از تهران خواسته شده است تا آنچه که اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای ایران خوانده شده را متوقف کند و با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.
این ادعا در حالی مطرح شده است که بارها آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با این نهاد بین المللی را تائید کرده است.
همچنین در بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس ادعا شده است که پیشرفت چشمگیر در برنامه هسته‌ای ایران بنابر مستندات آژانس بین المللی انرژی اتمی و در رأس آن تولید اورانیوم با غنای بالا بیش از نیازهای غیرنظامی ایران بوده و منبعی برای تشدید خطرناک تنش‌ها در منطقه و سطح بین المللی است.
آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنین باز هم با هراس از قدرت برتر ایران در منطقه، مدعی سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، حمایت از تروریسم، استفاده از موشک‌های پیشرفته، تسلیحات سایبری و پهپادی ایران شده و آن را محکوم کردند.
این ادعا درحالی مطرح شده است که آمریکا و شماری از اعضای شورای همکاری فارس با تجاوز به یمن و به راه انداختن جنگی ویران گر باعث بی ثباتی و مرگ هزاران یمنی شدند. همچنین آمریکا نیز با حضور نظامی خود طی دهه‌های گذشته در منطقه، ویرانی و بی ثباتی را در کشورهای منطقه به ارمغان آورده است.
در این بیانیه، آمریکا و اعضای شورای همکاری بر شراکت دیرینه خود و همکاری‌های بلند مدت و همچنین عزم مشترک برای تقویت امنیت منطقه تأکید کرده‌اند.
آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس همچنین با تکرار ادعای انتقال سلاح از سوی ایران به یمن از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت در ممنوعیت انتقال سلاح و تجهیزات مرتبط به طرف‌های یمنی را اجرا کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس دیپلماسی را همچنان روش ارجح برای مقابله با سیاست‌های ایران می‌دانند.

  • نویسنده :
  • منبع :