19 دی: وزیر خارجه عراق در یک گفتگوی خبری با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت که این مذاکرات متوقف نشده است و همچنان ادامه دارد.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفتگو با شبکه «روداو» به تشریح جزئیات سفر هیئت عراقی به واشنگتن پرداخت و گفت: در مذاکراتمان با طرف آمریکایی به نتایج خوبی رسیدیم.

وی درباره موضوع گفتگوی اخیر او و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران عنوان کرد: این گفتگو در خصوص روابط عراق و ایران نبود، رابرت مالی به عنوان یک دوست به دیدار من آمد و خواست نظرم را درباره منطقه بداند، من به عنوان یک دوست با او دیدار کردم، پیش از این دیدار نیز وزیر خارجه ایران با من تلفنی گفتگو کرده بود.

وزیر خارجه عراق درباره اینکه آیا در این دیدار به مسئله توافق رفع تحریم‌ها پرداخت شده و آمریکایی‌ها پیامی برای ایران ارسال کرده اند یا نه، گفت: بله، زمانی که مسئول پرونده مذاکرات با ایران، به دیدار من می آید و وزیر خارجه ایران با من تماس می‌ گیرد، بدون تردید تبادل نظر صورت می‌گیرد، ما با وزیر خارجه ایران نیز در یک تماس تلفنی با یکدیگر تبادل نظر کردیم.

فؤاد حسین همچنین به روابط تجاری ایران و عراق پرداخت و گفت: ما با ایران روابط تجاری زیادی داریم، حجم مبادلات تجاری ما به حدود ۱۳ میلیارد دلار می‌رسد و اگر برق و گاز را نیز اضافه کنیم این مبلغ به ۱۷ الی ۱۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد و روابط تجاری فعلی ما با ایران ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عراق در تصمیم گیری مستقل است، گفت: در حال حاضر هیچ کشوری در زمینه تصمیم گیری مستقل نیست، حتی کشورهایی که رأس قرار دارند، در زمینه تصمیمات استراتژیک تأثیرگذاری وجود دارد و عراق نیز باید با کشورهای همسایه همکاری کند.

وزیر خارجه عراق درباره شرایط اقتصادی این کشور گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی عراق خوب است، ذخایر ارزی دارد و نفت را با قیمت بالا می‌فروشد و زمانی که چنین چیزهایی را در اختیار دارد، هیچگونه نگرانی در این زمینه نمی‌ماند.

  • نویسنده :
  • منبع :