19 دی: معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح‌ وضعیت فعلی کرونا در کشور، درباره شرایط بیماری در روزهای منتهی به عید نوروز، دو سناریو را مطرح کرد.

دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با نگاه به آمار جهانی کرونا متوجه روند کاهشی آن می‌شویم، گفت: موجی هم که اخیرا برخی کشورها با آن درگیر شده بودند در حال فروکش است. در مورد ایران فکر می‌کردیم یک افزایش مواردی از بیماری در اوایل بهمن ماه داشته باشیم که چنین اتفاقی هم افتاد اما خوشبختانه این افزایش موارد به صورت شدید رخ نداد و سیستم درمانی و بیمارستانی تحت‌الشعاع قرار نگرفت‌.
وی افزود: ما طی سه سال گذشته آموختیم که چهره کرونا به طور مداوم در حال تغییر است و جهش‌ها و مشکلات جدیدی به وجود می‌آید که از این رو نمی‌توان کرونا را تمام شده تصور کرد و این مهم سبب می‌شود همیشه برای مقابله با کرونا آماده باشیم.
این اپیدمیولوژیست، تاکید کرد: به نظر می‌آید با کرونا هم روندی مشابه آنفلوآنزا در پیش خواهیم داشت یعنی همانگونه که هرسال پاییز و زمستان منتظر آنفلوآنزا هستیم، درمورد کرونا هم باید بدانیم که ویروس کنار ما است و هر از چند گاهی بیشتر خود را نشان خواهد داد مگر اینکه یا جهش جدیدی در آن رخ دهد که ویروس بسیار ضعیف شود و یا درمان و واکسن قطعی آن کشف شود.
وی با اشاره به اینکه همچنان آخرین جهش‌های مطرح شده از کرونا سویه‌های XBB و BQ1 است، اظهار کرد: البته اگر سویه‌ای جدیدتر و قوی‌تر در نقطه‌ای از دنیا بروز کند به احتمال خیلی زیاد به ایران هم می‌رسد و این موضوع دور از تصور و انتظار نیست.
او درباره پیش بینی از وضعیت کرونا طی روزهای آتی، تصریح کرد: تا ۱۵ روز آینده همین شرایطی که اکنون برقرار است، ادامه خواهد داشت. معمولا بعد از تعطیلات طولانی مدت مثل نوروز، افزایش موارد بیماری قابل انتظار است اما، پیش‌بینی برای اینکه شدت بیماری چقدر خواهد شد فعلا زود است. از سوی دیگر امسال با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان همزمان با تعطیلات نوروز این احتمال هم وجود دارد که سفرها و دید و بازدیدها کمتر شود که متعاقب آن بیماری زایی کاهش یابد.
عشرتی درخصوص بروز سایر بیماری‌های تنفسی، گفت: موارد زیادی از بیماری‌های حاد تنفسی فعلی، آنفلوآنزا است؛ بنابراین انتظار داریم تا اواخر اسفندماه این روند ادامه‌دار باشد. شیوه مقابله بیماری‌های تنفسی چندان تفاوت چشمگیری ندارد و باید مراقب باشیم. نگرانی ما مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک است که به سرعت مقاومت دارویی رخ می‌دهد از این رو از مردم می‌خواهم اگر علائم سرماخوردگی دارند در مراجعه به پزشک درخواست تجویز آنتی بیوتیک نکنند، چون بی‌اثر است. از طرفی همانند گذشته کسانی که علائم دارند باید در منزل بمانند تا از انتقال بیماری‌ به سایرین جلوگیری کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :