19 دی: موسی فکی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا درخصوص اخراج مقام اسرائیلی از نشست سران این اتحادیه گفت که ما اصلا مقامات اسرائیلی را به این کنفرانس دعوت نکردیم.
به گزارش شبکه "الجزیره" قطر، سی و ششمین نشست سران اتحادیه آفریقا روز یکشنبه به وقت محلی با تأکید بر فعال سازی منطقه آزاد تجاری در قاره سیاه به کار خود پایان داد.
فکی گفت که شورای امنیت و صلح اتحادیه آفریقا موضوع تثبیت امنیت بویژه در منطقه ساحل آفریقا را بررسی کرده است.
وی در خصوص اخراج نماینده رژیم صهیونیستی اظهار کرد: ما حق عضو نظارت اسرائیل در اتحادیه آفریقا را تا زمان بررسی این موضوع درکمیسیون ویژه تعلیق کردیم.
رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا اظهار کرد: بی ثباتی، مهم بزرگ ترین چالش ماست و بر تجارت آزاد بعنوان یک پروژه راهبردی تمرکز می کنیم.
فکی بدون نام بردن از کشوری خاص افزود که منطقه آزاد تجاری یک پروژه پیشرو است و شماری از کشورهای آفریقا مرحله اجرای آن را آغاز کرده‌اند.
«ایبا کالوندو» سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در واکنش به توییت روزنامه‌نگاران در این باره تاکید کرد که اتحادیه آفریقا هیچ دعوت یا مجوزی برای حضور نماینده اشغالگران اسرائیلی در نشست در آدیس آبابا صادر نکرده است.
وی در اشاره به اقدام غیرقانونی و خارج از پروتکل رژیم صهیونیستی برای حضور در نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا تأکید کرد که مساله حضور نماینده اشغالگران در نشست سران اتحادیه آفریقا، در روند بررسی نامزدی این رژیم اسرائیل برای عضویت در این اتحادیه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سی و ششمین نشست سران اتحادیه آفریقا درحالی در آدیس آبابا برگزار شد که پیش از برگزاری برخی از کشورها خواستار لغو عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در آن شده بودند.
دبیرخانه اتحادیه آفریقا پیش از برگزاری نشست با درخواست الجزایر و آفریقای جنوبی، دعوت خود از رژیم صهیونیستی برای شرکت در این نشست را پس گرفته بود.
با این حال هیات رژیم صهیونیستی در میانه‌های جلسه بصورت مخفیانه وارد سالن شد که با اعتراض برخی از اعضا ،توسط نیروهای انتظامات از سالن محل برگزاری نشست اخراج شد.
سی و ششمین نشست سران اتحادیه آفریقا روز شنبه با شعار"تسریع در ایجاد منطقه آزاد تجاری آفریقا" آغاز به کار کرده بود.


  • نویسنده :
  • منبع :