19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زلزله‌های اخیر باید همه ما را از خواب بیدار کند، از کمیسیون‌های عمران و اصل ۹۰ مجلس خواست اقدامات صورت گرفته برای مدیریت بحران در سراسر کشور را به طور دقیق بررسی کرده و گزارش آن را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.
محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی از حضور حماسی و تاریخ‌ساز مردم بصیر ایران اسلامی در راهپیمایی یوم الله ۲۲بهمن قدردانی کرد و افزود: باید در برابر ملت موقعیت شناس ایران سر تعظیم فرود آورد.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیام مشترک این حضور حماسی آن بود که منافع ملی و آرامش و امنیت ملت خط قرمز تمام مردم ایران است و در سایه این اتحاد هیچ شخص و گروهی نمی‌تواند گزندی به ایران سرافراز برساند.
وی با بیان اینکه ملت ایران همچون گذشته دشمن شکن است و با تیزبینی نقشه‌های شوم دشمنان و انقلاب اسلامی را می‌بینند و با عمل به موقع خود، آن را خنثی می کند، تصریح کرد: ما مسئولان حق نداریم کوتاهی و کم کاری خود را پشت این حضور حماسی مردم پنهان کنیم و ناکارآمدی‌ها را نبینیم. بر ما بیش از گذشته لازم است که با قدردانی از ملت سربلند ایران در راستای برداشتن بار مشکلات از روی دوش مردم اقدام کنیم.
رییس قوه مقننه با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی این مصیبت را به مردم این دو کشور تسلیت گفت و اظهار داشت: برادران مسلمان ما در ترکیه و سوریه با فاجعه بزرگ انسانی ناشی از زلزله مهیب، دست و پنجه نرم می‌کنند. ده‌ها هزار نفر در این حادثه جان باختند و از سرنوشت هزاران نفر دیگر هنوز خبری در دست نیست.
قالیباف با بیان اینکه مسئولان سازمان هلال احمر و برخی گروه‌های جهادی، برای کمک به مردم ترکیه و سوریه فعالانه اقدام کردند و نوع‌دوستی تاریخی ملت مهربان ایران را به نمایش گذاشتند، از کمیسیون بهداشت مجلس خواست تا در صورتی که سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی در این زمینه نیاز به کمک از جانب مجلس داشت، گزارش اقدامات مورد نیاز را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا اقدامات فوری صورت گیرد.
رییس مجلس ادامه داد: این زلزله سهمگین، بار دیگر نگرانی‌ها را درباره مدیریت بحران دستگاه‌های مربوط در کشور ما را زنده کرد. گرچه احتمال زلزله‌های مهیب در ایران هنوز به طوری جدی مطرح نیست. اما باید برای این روز احتمالی که ممکن است حتی در آینده دور سر برسد، آماده بود.
وی تاکید کرد: تجربه زلزله اخیر باید همه ما را از خواب بیدار کند و وقت آن رسیده که خود را برای بحران های ناشی از بلای طبیعی آماده کنیم. در این زمینه لازم از کمیسیون‌های عمران و اصل ۹۰ می‌خواهم اقدامات صورت گرفته برای مدیریت بحران در سراسر کشور را به طور دقیق بررسی کرده و گزارش آن را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.
قالیباف با اشاره به افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته خاطرنشان کرد: مدیریت قیمت ارز اهمیت زیادی برای کنترل ثبات در همه عرصه‌های اقتصادی دارد و مجلس نیز در جلسه نظارتی خود راه حل های زیرساختی و کوتاه مدت مدیریتی را برای بازار ارز ارائه کرده بود.
رییس مجلس از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی درخواست کرد که به مدیریت بازار ارز توجه ویژه داشته باشند تا شاهد ثبات در قیمت ارز و اقتصاد ایران باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :