19 دی: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به نقش فعال بنیاد برومند به بهانه اعدام های سال ۶۷ برای پرونده سازی علیه ایران اشاره می کند و می نویسد که این بنیاد چندین سال قبل از دستگیری حمید نوری بنا به انجام چنین کاری داشته است.
در آبان ماه سال ۱۳۹۸، یک تبعه ۵۸ ساله ایرانی به نام حمید نوری وارد فرودگاه بین المللی استکهلم شد. مدارک او مشکلی نداشت ولی در فرودگاه استکهلم مورد ضرب و شتم قرار گرفت و زندان فرستاده شد و تا به امروز که بیش از ۳ سال از دستگیری او می گذرد در زندان انفرادی به سر می برد.
یکی نکاتی که نشان می دهد این پرونده ارتباطی با حمید نوری ندارد و بیشتر تلاش منافقین و کشورهای حامی آنها برای مقابله با جمهوری اسلامی است، ردپای بنیاد عبدالرحمن برومند در این ماجراست.
در گزارشی که روزنامه واشنگتن پست آمریکا منتشر کرده است به وضوح اشاره میشود که سالها پیش بنیاد عبدالرحمن برومند با جمع آوری اطلاع و پرونده سازی به دنبال مطرح کردن مساله اعدام های ۶۷ بود و برای عملی کردن این کار نیاز به دستگیری یک فرد از ایران و محاکمه او بوده اند تا این پروند برای اقدامات بعدی آنها استفاده شود.
در گزارش واشنگتن پست آمده است که این دادگاه یک مورد فوق العاده محسوب می ‌شود. مساله قابل توجه تر، این واقعیت است که دستگیری نوری نتیجه سال ها تلاش فعالان حقوق بشر است. ایرج مصداقی، زندانی سیاسی سابق ایرانی که از اعدام های سال ۱۳۶۷ جان سالم به در برد، سال‌ها به تحقیق درباره اقدامات رژیم در تهران و ردیابی تحرکات عاملان آن پرداخته است. رویا و لادن برومند یک بنیاد مستقر در واشنگتن را اداره می کنند که نقض حقوق بشر ایران را مستند می کند و موسوی یک محقق حقوق بشر است که سال ها روی مساله اعدام های سال ۶۷ کار کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است که در سال ۲۰۰۹، بنیاد عبدالرحمن برومند، جفری رابرتسون، وکیل بریتانیایی که ریاست یک دادگاه بین المللی در مورد جنگ داخلی سیرالئون را بر عهده داشت، مأموریت داد تا تحقیقاتی در مورد قتل های سال ۱۳۶۷ انجام دهد. مصداقی شهود پرونده را پیدا کرد. نشستی در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه آکسفورد با حمایت مشترک بنیاد برومد، مجموعه ای از نظرات حقوقی را در مورد چگونگی برخورد با عاملان اعدام های سال ۱۳۶۷ گرد آوری کرد. ایرج مصداقی همان زمان بینان کرد که اگر یکی از این مقامات به غرب بیاید او را دستگیر و دادگاهی می کنید؟
بیش از اینکه حمید نوری به سوئد سفر کند، منابعی به مصداقی خبر داده بودند که نوری به اروپا می آید. موسوی، وکیل ایرانی مقیم انگلیس با استناد به نشست سال ۲۰۱۱ پرونده ای شامل شهادت شهود تهیه کرد که با موفقیت به دادگاه سوئد ارائه کرد و منجر به دستگیری به دادگاهی شدن حمید نوری شد.

  • نویسنده :
  • منبع :