۱۹ دی: فیلم قرآنی «پيامبران سرزمين ما» یکی از تولیدات مستندساز قمی است که در جشنواره‌هاي مختلف داخلي و خارجي مورد تقدير قرار گرفته است.
«عباس صالح مدرسه‌ای» مستندساز و پژوهشگر شناخته‌شده‌ای‌ است که تاکنون فیلم‌های تحسین‌شده‌ زیادی را ساخته و در طول سه دهه فعالیت خود به عنوان کارگردان، موفق شده ده‌ها فیلم بین‌المللی را در جشنواره‌ها و شبکه های داخلی و خارجی عرضه کند و گویای این است که وی زبانِ بین المللیِ تصویر را می شناسد.
وی در دوره ديگري از فعاليت‌هاي فرهنگي هنري‌اش، در پژوهشی بکر، كاري نو در انداخت و براي «نخستين بار» طي سفري تحقيقاتي، مرقد پيامبران الهي را در ايران به مردم معرفي كرد. سلسله مقالات «پيامبران سرزمين ما» در سال 1372 در تعدادي از مطبوعات كشور منتشر شد و دانشوران و صاحب‌نظران نظیر علامه حسن زاده آملی (قدس سره) از آن استقبال كردند. او با تایید نسب شناس شهیر و بلامنازع، آیت الله العظمی مرعشی نجفی (قدس سره) پشتوانه علمی این مستند را  محکم تر ساخت.
نمايشگاه عكسهاي اين سفر در مراكز فرهنگي برپا و با اقبال عمومي و بين‌المللي روبه‌رو شد و بالاخره حاصل اين تحقيقات را در تلاشي دوباره به صورت فيلم مستند «پيامبران سرزمين ما» ساخت؛ اين فيلم كه بارها سيماي جمهوري اسلامي ايران اقدام به پخش آن نموده، به جشنواره‌هاي مختلف داخلي و خارجي راه يافت و مورد تقدير قرار گرفت. به علتِ بکر بودن موضوعِ  فیلم، علاقمندانِ بسیاری به دنبال نسخه ارجینال آن بودند که در سال 1383 به صورت DVD  و با کیفیت بالا منتشر گردید. تیراژ این مستند که اولین فیلم درباره آرامگاه انبیای الهی در ایران  به شمار می رود از سیصد هزار نسخه گذشت و رکورد تکثیر آثار مستند را شکست.
نسخه انگلیسی آن با عنوان IRAN  THE LAND OF PROPHECY در نیویورک و شهرهای مهمِ سایر کشورها به نمایش درآمد و با واکنشِ مثبت علاقمندانِ تاریخ ایران روبرو شد. این اثر که محصول خانه هنرمندانِ امروز است به زبان های اردو، عربی، فرانسوی، اسپانیولی و... ترجمه و دوبله شده و بیش از دو دهه است که علاوه بر جشنواره های فیلم در شبکه های تلویزیونی داخل و خارج از کشور بازپخش می شود و تاریخ مصرف ندارد.
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) عنایت خاصی به این بقاع متبرک دارند و در سفرهایشان مرقد انبیای الهی را زیارت فرموده اند و نگاه ملت ایران به این موضوع معطوف گردیده است.
صالح مدرسه ای در سال 1383 به خاطر ساخت مجموعه فيلم‌هاي قرآني توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان «فيلمساز خادم قرآن» انتخاب گردید و یکسال بعد باز هم به انتخاب همین وزارتخانه به خاطر ساخت مستندهای تخصصی قرآن و عترت (ع) «فيلمساز خادم اهل‌بيت(ع)» لقب گرفت. وزارت ارشاد برای سومین بار نیز در سال 1389 مراسم ويژه تجليل از وی را «به پاس يک عمر فعاليت در حوزه قرآن و سينما» برگزار کرد. این پژوهشگر، كارگرداني بیش از هشتاد فيلم بلند و کوتاه داستاني و مستند را در کارنامه خود دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :