19 دی: تاریخ مصرف ایران‌اینترنشنال برغم هیاهوهای تبلیغاتی، پس از هزینه‌ای که این شبکه در ماجرای رسوایی پرونده آفکام و دردسرهای ناشی از نقش پول‌های رژیم سعودی در راه‌اندازی و اداره آن به دولت لندن تحمیل کرد، به پایان رسیده بود و سناریوی تهدیدایمنی کارکنانش، بهانه‌ای برای یک خروج مفتضحانه‌ بود.
خروج یک شبکه رسانه‌ای از انگلیس، کشوری که خود را پرچمدار دفاع از آزادی بیان، آزادی مطبوعات و حقوق بشر می‌داند به ظاهر یک افتضاح تمام عیار بشمار می‌رود. به ویژه اینکه، دولت انگلیس در سال ۲۰۱۹ بخش جدیدی را برای دفاع از آزادی رسانه‌ها در وزارت امورخارجه این کشور تاسیس و مدعی دفاع از حقوق خبرنگاران سراسر جهان شد.
اما حالا در داخل ادعا کرده که از پس ایمنی کارکنان یک شبکه رسانه‌ای برغم تدابیر چشمگیر امنیتی برنیامده و به انتقال این شبکه به آن سوی اقیانوس اطلس توصیه کرده تا مکان مناسبی را برای اسکان خبرنگارانش پیدا کند.
اما این افتضاح به ظاهر امنیتی فقط یک مقصر دارد؛ ایران. بر اساس روایت ساختگی عوامل این شبکه تلویزیونی و مقامات لندن، کماندوهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، کارکنان این شبکه را تهدید کرده و با وجود تدابیر امنیتی موجود، امکان تداوم فعالیت رسانه‌ای وجود ندارد.
ایران اینتترنشنال شبکه‌ای که به تعبیر گاردین از سوی عربستان سعودی در لندن راه‌اندازی شد تا « رقیب منطقه ای خود ایران را تحت فشار قرار دهد» شنبه گذشته اعلام کرد که «برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود» به آمریکا نقل مکان کرده است.
در همین پیوند انگلیس، کاردار سفارت ایران در لندن را احضار کرد تا باردیگر اتهامات نخ‌نما و دروغ‌پراکنی درباره تهدید ادعایی خبرنگاران ساکن انگلیس را تکرار کند. بر اساس بیانیه وزارت امورخارجه انگلیس «ویجی رنگاراجان، مدیرکل بخش خاورمیانه در دیدار با کاردار ایران اعلام کرد که بریتانیا تهدیدات علیه زندگی و آزادی رسانه‌ها را تحمل نخواهد کرد.»
وزیر امورخارجه انگلیس هم در این بیانیه ادعا کرد «از تهدیدهای مداوم ایران علیه جان روزنامه نگاران مستقر در بریتانیا وحشت زده است» و عالی‌ترین دیپلمات ایران در انگلیس را فراخوانده تا اعلام کند که «این مورد تحمل نخواهد شد.» اما نتیجه این نمایش تکراری، به وضع تحریم‌های نخ‌نما در ارتباط با حوادث اخیر ایران منتهی شد. اقدامی که ایران هم وعده پاسخ متقابل داده است.
عصر دوشنبه مجلس عوام انگلیس درباره آنچه تهدید خبرنگاران از طرف ایران نامید تشکیل جلسه داد. تام توگندهات معاون وزیر کشور انگلیس و از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین که دولت لندن را نمایندگی می‌کرد با تکرار دروغ‌پراکنی و اتهام زنی علیه ایران مدعی شد که آزادی مطبوعات مرکز آزادی بیان در این کشور بشمار می‌رود و «تلاش‌های تهران برای ساکت کردن ایران اینترنشنال، حمله مستقیم به آزادی‌های ما و تلاشی برای تضعیف حاکمیت ما است»
او تلاش کرد تا در راستای پروژه نخ نمای ایران هراسی، موضوع تهدید خبرنگاران را از دایره کارکنان ایران اینترنشنال فراتر و به تهدید علیه تمام خبرنگاران بسط دهد و مدعی شد که دولت با تشکیل یک گروه ضربت «اقدامات بیشتری را در پاسخ به این تهدیدها انجام خواهیم داد»
خارج از فضای سیاسی هم خبر تعطیلی ایران اینترنشنال با الگوی ثابت اتهام‌زنی، دروغ‌پراکنی، ارائه روایت‌های ساختگی و ایران‌هراسی در رسانه‌های انگلیس انعکاس یافت. ساندی تایمز نشریه نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس روز یکشنبه با ادبیات ماهرانه‌ای اینگونه گزارش داد: «یک شبکه تلویزیونی در انگلیس به دلیل اینکه قاتلان ایرانی کارمندانش را تهدید کردند، تعطیل شد»
این نشریه انگلیسی در ادامه روایت ساختگی علیه ایران مدعی شد که پلیس اسکاتلندیارد قادر به تامین امنیت کاارکنان ایران‌اینترنشنال در برابر آنچه «قاتلان و آدم ربایان مورد حمایت تهران در خاک بریتانیا» نامید نیست.
آخرین مقصر هم ظاهرا «محمد حسین دوتایف» است؛ تبعه ۳۰ ساله اتریشی که به گزارش تایمز، هفته پیش هنگام فیلم‌برداری از آرایش امنیتی پلیس مقابل ساختمان ایران‌اینترنشنال به اتهامات تروریستی دستگیر شد. او در واقع پازل پروژه ایران‌هراسی عوامل ایران‌اینترنشنال را برای اجرای فاز آخر عملیات جابه‌جایی از پیش برنامه‌ریزی شده، به واشنگتن را تکمیل کرد.
ایران اینترنشنال طبق منابع موثق دستکم از سه سال پیش در پی مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی « الاحوازیه» و شکایت رسمی ایران به «آفکام» و همچنین دردسرهای ناشی از نقش پول‌های رژیم سعودی در این شبکه درصدد خروج از انگلیس بود. اما این تصمیم که اکنون به تحقق پیوست فرصتی را برای لندن فراهم کرد تا با موج‌سواری بر افکار عمومی این کشور علیه ایران، پروژه سپاه‌هراسی را برای فشار علیه ایران یک گام دیگر به جلو براند.
بحث قرار دادن سپاه به فهرست سازمان‌های موسوم به تروریستی خارجی چند ماهی است که در سپهر سیاسی انگلیس و برخی کشورهای تندرو اروپایی سر زبان‌ها افتاده اما اجرای آن به دلیل جایگاه سپاه به‌ عنوان نهاد رسمی نظامی ایران با مشکلات و پیچیدگی‌های حقوقی مواجه است. دولت انگلیس هم نسبت به پیامدهای دیپلماتیک این اقدام نگران است و پیگیری آن را معلق کرده است؛ اما تمایلی ندارد که این پرونده را مختومه اعلام و از این اهرم فشار صرف نظر کند.
تام توگندهات در پارلمان گفت که دولت لندن صدای مخالفان سپاه را می‌شنود. او در پاسخ به پرسش باب بلکمن نماینده حوزه انتخابیه «هرو ایست» و رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و اسرائیل که سوال کرد آیا وی آمادگی دارد «تا گام مسلمی را که مورد حمایت تمام احزاب سیاسی است برداشته و سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد؟» افزود: من در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستم و حوزه‌های زیادی است که تمایل دارم به گونه دیگری عمل شود. اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که دولت سخنان شما را می‌شنود، ضمن آنکه من و وزیر کشور در این مساله با شما هم‌عقیده هستیم.
وی درباره ایران اینترنشنال هم مدعی شد که این شبکه به طور موقت به استودیوی آمریکا منتقل شده تا دفتر لندن به ساختمان امن‌تری منتقل شود. اما استودیوی مد نظر توگندهات همان پروژه‌ای است که ایران‌اینترنشنال، در پی رسوایی پرونده آفکام پیگیری کرد و اینک به مرحله بهره‌برداری کامل رسیده است.
واقعیت هم این است که تاریخ مصرف ایران‌اینترنشنال در لندن با چک سفید امضاء رژیم سعودی و سکوت نهادهای نظارتی در این کشور، به سر آمده بود و خلاء آن با سناریو سازی، برای پروژه ایران هراسی در لندن صرفه سیاسی بیشتری داشت. ضمن آنکه انگلیس در ماجرای جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس هم که به اتهام درز اسناد درباره جنایات آمریکا و متحدانش در جنگ عراق و افغانستان در انگلیس زندانی است، نشان داد که وقعی به آزادی مطبوعات و رسانه نمی‌نهد و بر اساس مصالح و منافع خود عمل می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :