19 دی: مدیر پروژه راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران از لغو اختصاص ۵۰۰۰ دلار به هر کد ملی خبر داد.
امیر هامونی در پاسخ به سوالی مبنی بر سقف دریافت ارز هر فرد با کد ملی از مرکز مبادله ایران چقدر خواهد بود، گفت: پیش از این به هر کد ملی ۲ هزار دلار و بعد از آن ۵ هزار دلار تخصیص داده می‌شد که از این پس هر کد ملی می‌توانند در این سامانه برای دریافت ۵۰۰ دلار اقدام کند.
وی تاکید کرد: البته در مواردی مانند درمان و ... سقفی برای اختصاص ارز تعیین نکردیم و به نسبت به میزان تقاضا ارز داده می‌شود.
هامونی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نحوه کارکرد تالار طلای مرکز مبادله ارزی ایران گفت: از هفته آینده ۳۰۰ هزار قطعه ربع سکه عرضه خواهد شد و پس از این عرضه ارز در بورس کالا متوقف می‌شود و کشف قیمت هم براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.
وی درباره حواله ارزی در مرکز مبادله ارزی ایران، اظهار داشت: مازاد تخصیص ارز در سامانه نیما با نرخ ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان در تالار حواله ارز مرکز مبادله ارز عرضه خواهد شد و متناسب با فرایندهای عرضه و تقاضا خواهد بود و نرخ آن هم براساس منابع و مصارف ارزی خواهد بود.
هامونی با بیان اینکه ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حذف نشده است، ادامه داد: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی کماکان ادامه خواهد داشت. مقاصد ارز خدماتی هم بیش از ۶۰ سرفصل دارد و ارز ۵۰۰ دلاری مسافری برای سفرهای هوایی جایگزین ارز ۵ هزار دلاری می‌شود، این ۵۰۰ دلار مسافری در فرودگاه‌های بین المللی کشور ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: شرکت‌هایی که ارزشان را به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی عرضه می‌کردند در حال حاضر دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، چرا که بانک‌ها و صرافی‌های بانکی نمی‌توانند ارز را بفروشند. البته یکسری صنایع خاص هستند که می‌توانند برای تأمین ارز مراجعه کنند که جزئیات آن در آینده اعلام می‌شود.
وی درباره اینکه کارکرد این سامانه‌ها چه تفاوتی از هم دارند و آیا می‌توانند مشکل بازار ارز را رفع کنند، گفت: مشکل بازار ارز تنها سامانه نیست اما سامانه هم جزو ریز ساختارها است به مرور ارتقا پیدا می‌کند و می‌تواند تا حدی کمک کننده شرایط و فرایندی باشد که برای ثبت سفارش و ثبت گواهی آماری، تأمین و تخصیص ارز انجام می‌شود.
هامونی تاکید کرد: مساله قاچاق انگاری در حوزه موضوع جدیدی نیست اما از این پس دلالان کنار خیابان نمی‌توانند ارز فروشی کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :