19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه به مفاد مندرج در بیانیه اخیر مسؤل سیاست خارجی اتحایه اروپا واکنش نشان داد و گفت: برخی دولت‌های اروپایی صلاحیت توصیه موازین حقوق بین‌الملل به دیگران را ندارند.
ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه اخیر منتشره از سوی جوسب بورل مسؤل عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: در شرایطی که برخی دولت‌های اروپایی با عدم پایبندی به هنجارهای حقوق بین‌الملل، در مسیر نقض تعهدات بین‌المللی و حقوق بشر گام برمی‌دارند، صلاحیت ندارند که منادی اجرا و رعایت موازین حقوق بین‌الملل و توصیه آنها به دیگر دولت‌ها باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: برخی دولت های غربی بر اساس معیارهای خودساخته و غیرقانونیِ تحریمی، شمار قابل توجهی از شهروندان ایرانی را به دلایل واهی و اتهامات بی‌اساس، به شکلی خودسرانه بازداشت و به زندان‌های طویل‌المدت محکوم و یا به کشور متخاصم مسترد کرده‌اند.
کنعانی افزود: این دسته از دولت‌ها، احکام سیاسی و غیرحقوقی دادگاه‌های خود را جایگزین قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی کرده و در حالی که کوچکترین توجهی به حقوق شهروندان زندانی دیگر کشورها ندارند، ریاکارانه، دیگران را به رعایت آنها توصیه می‌کنند.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود آگاه و پایبند است و وفق قوانین و مقررات داخلی و تعهدات بین‌المللی خود، در حوزه های مختلف اقدام می‌کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر استقلال قوه قضاییه گفت: به این دسته از دولت های اروپایی توصیه می‌کنیم که به جای فضاسازی‌های تصنعی، طلبکارانه و نامتعارف، چنانچه به مقررات بین‌المللی پای‌بند نیستند، حداقل به بخشی از هنجارهای ادعایی خود عمل کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :