19 دی: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای هویت‌بخشی به اجزای خانواده گسترده صنایع دستی «کارت فعالیت صنایع‌دستی» به همه هنرمندان و فعالان هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اعطا می‌شود.
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی شامگاه پنج شنبه، با تجلیل و شأن و منزلت هنرمندان صنایع دستی گفت: هیچ جامعه‌ای به گستردگی، پاکی و هنرمندی خانواده صنایع دستی نیست هیچ مجموعه ای به اندازه جامعه صنایع‌دستی به فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و اسلامی مانند خانواده هنرهای سنتی و صنایع‌دستی نیست.
وی تاکید کرد که صنایع دستی بر گرفته از زندگی مردم است اگر چه اثار زیبا و فاخر است اما باید مجدد به سبد خرید خانواده ها بازگردد و در زندگی مردم کاربردی شود.
وی همچنین به اقدامات دولت سیزدهم برای رونق صنایع دست اشاره کرد و گفت:آیت الله رییسی رییس جمهوری به همه استانداران ابلاغ کردند هر استان و شهری باید یک بازارچه صنایع دستی در ورودی شهر دایر نماید همچنین با همکاری صندوق کارآفرینی به هر ایرانی در ازای ارایه کارت ملی و یک برگ چک ٢٠ میلیون تومان تسهیلات خرید صنایع دستی اعطا می‌شود.
شهید مطهری اسناد نقد مردانه بود
ضرغامی ضمن تسلیت درگذشت همسر شهید مطهری، گفت: همسر شهید مطهری اعتقاد داشتند، «شهید راه نقد» بهترین تعبیر برای آن شخصیت بزرگوار است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به جلساتی که درخصوص شخصیت بزرگوار این شهید با حضور همسرشان در گذشته برگزار می‌شد اشاره کرد و با بیان این‌که خداوند همسر بزرگوار این شهید والامقام را رحمت کند، گفت: همسر شهید مطهری در جلسات متعددی که من درباره شخصیت آن بزرگوار صحبت می‌کردم، حاضر می‌شد و بعد از جلسه می‌گفتند تعبیری که شما درباره شهید دارید و او را «شهید راه نقد» می‌دانید، از نظر من بهترین تعبیر برای آن شخصیت بزرگوار است.
ضرغامی با اشاره به اینکه منتقدان کوردل و خوارج صفت با همه وجود تلاش کردند نظرات شهید مطهری را حذف کنند،افزود: این افراد نتوانستند استدلال‌های این شهید بزرگوار را تاب بیاورند و تنها راه برای آنها ترور وی بود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه شهید مطهری استاد نقد مردانه بود، ادامه داد: باید توجه داشت که واژه مردانه در این تعبیر در جایگاه صفت است چرا که وقتی این شهید بزرگوار می‌خواست کسی را نقد کند، در حق او نامردی نمی‌کرد. حقایق را آن طور که واقعیت داشت و شایسته بود، کاملا بیان می‌کرد. خیلی وقت‌ها کسانی که صاحب اندیشه بودند، سوادشان کمتر از آن چیزی بود که شهید مطهری مطرح می‌کرد.
ضرغامی با بیان اینکه کسانی که نظرات‌شان توسط شهید مطهری نقد می‌شد، اذعان داشتند که شهید در مقدمه نقد ما، اعتقادات‌مان را آن طور که حقیقت دارد بیان می‌کند، اظهار کرد: شهید مطهری پس از آنکه همه اعتقادات افراد را بیان می‌کرد، آرام آرام تمام شبهات وارده را پاسخ می‌داد، مردانه و مستدل. نه با جوسازی، نه اهانت، نه بمباران کردن شخصی که باید نقد شود. استدلال او قوی بود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه امروز نقد مردانه گم شده کشور است، افزود: اگر کسی حرفی می‌زند، تقطیع می‌کنند، بزرگ‌نمایی می‌کنند، دروغ می‌گویند. وقتی هم می‌گوییم حرف کامل را گوش بدهید، بیان می‌کنند که همین بخش تقطیع شده را کار داریم! شهید مطهری پرچم نقد مردانه را به دوش می‌کشید.
ضرغامی با تشکر از برگزارکنندگان هفتمین جشنواره صنایع دستی از مدیرانی که ۶ دوره قبلی را پایه ریزی کرده اند به ویژه خانم پویا محمودیان معاون سابق صنایع دستی تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد این رویداد در دوره های بعدی باشکوه تر و باحضور هنرمندان مختلف از سراسر جهان برگزار شود.
صنایع‌دستی برگرفته از زندگی مردم ایران است
ضرغامی با اشاره به اینکه صنایع دستی برگرفته از زندگی مردم ایران است، گفت: مهمترین ستونی که به خرده فرهنگ‌ها قوام می‌دهد، صنایع دستی کشورهاست. اگر هندوستان فرهنگ غنی دارد و تلاش روشنفکران خود را در مقابل فرهنگ بیگانه حفظ می‌کند، با کمک صنایع دستی است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: صنایع دستی برگرفته از زندگی مردم ایران است. همه زیبایی‌ها و ارزش‌ها و مهارت‌های هنری در کشورها در کنار این ارزش‌ها مثل حجاب و عفاف نشان می‌دهد که سنت‌های مردم و اقوام‌ گوناگون آثاری را برای ما به یادگار گذاشته‌اند.
موثرترین ستون قوام‌دهنده فرهنگ، صنایع‌دستی است
ضرغامی گفت: صنایع‌دستی بزرگترین جامعه هنری و نزدیک‌ترین رشته هنری به تمدن ماست، من این را شعار نمی‌دهم و تمام عمرم را با هنرمندان گذرانده‌ام اما امروز اعتراف می‌کنم در تمام هنرهایی که من با آن‌ها ارتباط داشتم هیچ هنری به پاکی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی نیست.
وی افزود : از همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و مهمانان داخلی و خارجی قدردانی می‌کنم. امسال اولین بار است که این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.
ضرغامی گفت: در طول یک هفته برگزاری این جشنواره از رویکرد تقویم‌محور به یک جشنواره کاربردی تبدیل شد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگر قرار است فرهنگ‌ها روی پای خود بایستند بدانیم مهمترین موضوعی که به خرده‌فرهنگ‌ها قوام می‌دهد توجه به صنایع‌دستی کشورهاست. به‌عنوان مثال در هندوستان آنچه توانسته است آن‌ها را در برابر مسائل و مشکلات نگه دارد صنایع‌دستی است. 
ضرغامی اضافه کرد: در کنار ارزش‌های صنایع‌دستی با توجه به فعالیت عمده بانوان شاهد ارزش‌های دیگری مانند حجاب، عفاف و ارزش‌های والای زن در این حوزه هستیم. باید این حوزه را پاسداری کنیم. در حال تدوین نظام مسائل صنایع‌دستی هستیم. ضمن این که دولت و مجلس همکاری خوبی با صنایع‌دستی دارند که به عنوان مثال رفع پیمان‌سپاری ارزی یکی از مهمترین تصمیمات حمایتی از صنایع‌دستی است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: خوشبختانه مرتب شاهد تحول در این حوزه هستم به گونه‌ای که صنایع‌دستی در کنار تمام ارزش‌هایی که دارد به سمت کاربردی شدن می‌رود. از همین رو موضوع بسته‌بندی نیز اهمیت دارد که به معرفی ارزش واقعی صنایع‌دستی کمک می‌کند.
ضرغامی به مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی اشاره و خاطرنشان کرد: گرانی مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات حوزه صنایع‌دستی است من از آقای دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس که در این جلسه حضور دارد درخواست دارم صدای هنرمندان صنایع‌دستی را به نمایندگان برساند. من درخواستم از مجلس این است که مواد اولیه‌ای که گران‌ می‌شود با نظارت این وزارتخانه به صورت عادلانه و ارزان‌ بین هنرمندان و فعالان توزیع شود.
برگزیدگان بخش رقابتی جشنواره
برگزیدگان بخش اصلی و رقابتی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین هفت) با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی تجلیل شدند.
در بخش اصلی و رقابتی جشنواره، ۷ برنده «سرو سیمین» و ۵ برنده «لوح افتخار» داشت. به همه برگزیدگان لوح سپاس جشنواره نیز اهدا شد.
هیأت داوران هفتمین جشنواره سرو سیمین، متشکل از چهار داور ایرانی و سه داور خارجی، آثار را داوری و پنج ارزیاب خارجی نیز آثار را ارزیابی کردند و برگزیدگاندر بخش «سرو سیمین » و «لوح افتخار» به شرح زیر اعلام شد:
سرو سیمین جشنواره:
محسن کاوه در رشته «معرق چوب» از استان تهران،
محسن آقامیری در رشته «تذهیب» از استان تهران
مسعود شکیبایی در رشته «سرامیک» از استان تهران،
بابک ساعی در رشته «قلمزنی» از استان تهران،
بی‌سیما جعفر در رشته «بافت‌های نقره‌ای» از کشور عمان،
امتیاز ابو آواد در رشته «سوزن‌دوزی» از کشور فلسطین
عبدالجبار خطری در رشته «قلمکاری دو رویه» از کشور هندوستان
لوح افتخار جشنواره
امین همتی در رشته «جَوَک‌کاری» از استان فارس،
ندا دلنواز در رشته «گلیم وِرنی» از استان اردبیل،
محمود تمتاجی با همکاری ابوالفضل کاظمی در رشته «زری‌بافی» از استان اصفهان،
آیت گودرزی در رشته «زره‌بافی» از استان لرستان
علیرضا رستمی اسانلو در رشته «سرامیک» از استان مازندران
هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین ۷) از ۲۶ بهمن تا ۴ اسفند ۱۴۰۱ (۱۵ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۳) در موزه ملی ایران برگزار شد

  • نویسنده :
  • منبع :