19 دی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا "معافیت محدود" صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را از برخی تحریم‌ها تایید کرد و گفت که این معافیت شامل ارائه خدمات ماهواره‌ای به صدا و سیما می‌شود.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت که معافیت های تحریمی در مورد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در چندین دولت آمریکا تکرار شده است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون این معافیت های تحریمی ۱۸ تا ۲۰ بار تکرار شده اند.
وی ادامه داد که ما به صورت دوره ای این معافیت ها را بررسی می کنیم تا به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجازه دهیم به انتشار برنامه های ماهواره ای خود ادامه دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال افزود: ما همچنان نگران نقش جدی صدا و سیما در سانسور دسترسی مردم ایران به اطلاعات و نقض حقوق بشر هستیم.
ند پرایس به تحریم مقامات صدا و سیما از جمله پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما و دیگر مقامات ارشد این رسانه به دلیل نقض حقوق بشر و سانسور اشاره کرد و گفت: ما همچنان از همه ابزارهای خود برای پاسخگو کردن مقامات ایرانی به خاطر نقض حقوق بشر و سانسور استفاده می کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که ما درنهایت کاری را انجام خواهیم داد که در راستای منافع آمریکا و خواسته های مردم ایران باشد.
وی گفت که هدف ما تحریم کردن مقامات ارشد صدا و سیما و پاسخگو کردن آنها بوده است. ما این مساله را به دقت بررسی می کنیم و تصمیم گیری ما مانند دولت های پیشین آمریکا برای معافیت تحریم به این دلیل است که معتقدیم این کار منافع آمریکا و خواسته های مردم ایران را تامین می کند.
پیش از این پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن از معافیت صدا و سیما از برخی تحریم های آمریکا خبر داده بود. بر اساس این گزارش، دولت بایدن، مانند دو دولت قبل آمریکا، معافیت صدا و سیما را از برخی تحریم‌ها تمدید کرده است.
بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در ۱۵ فوریه این معافیت های محدود از تحریم ها را تمدید کرده است.
پیش از این، رئیس صدا و سیما با اشاره به تحریم‌ شبکه‌های بین‌المللی در ماهواره‌های اروپایی گفت: شبکه‌های پرس‌تی‌وی و العالم با ماهواره‌های غیراروپایی در حال فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا، پیمان جبلی در جمع خبرنگاران درباره موضوع تحریم‌ها گفته بود: از آنجایی که ما سال‌های سال با موضوع تحریم دست به گریبان هستیم، این موضوع جدیدی برای ما نیست. اقداماتی هم که برای مقابله با تحریم باید انجام شود در دو سطح است؛ نخست سطح پیگیری‌های حقوقی و اجرایی که دستگاه‌های مسئول باید آن را انجام دهند و ما هم آن را دنبال می‌کنیم.
وزارت خزانه داری آمریکا ۲۵ آبان ماه امسال اعلام کرد شش شخصیت حقیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس سازمان صدا و سیما و چند خبرنگار این رسانه را تحریم کرده است.
بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، پیمان جبلی، محسن برمهانی، احمد نوروزی، یوسف پورانواری، آمنه‌سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته اند.
همزمان با آغاز حوادث اخیر ایران، مقامات آمریکایی از جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا تا دیگر مقامات این کشور با اعلام حمایت خود از ناآرامی ها، اعلام کرده اند که بر تحولات داخلی ایران متمرکز هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :